27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 2 2012

Hvordan dyrke poteter og gulrøtter, når jorda er steinhard, full av klumper og plassen er begrenset?

Alle rotvekster trenger løs jord for å utvikle knoller, gulrøtter trenger god løs jord for å vokse seg nedover ellers blir de korte og morsomme :-P Poteter er umulig å få opp av jorda når overflaten blir steinhard, men de er veldig flinke til å gjøre dårlig jord god ved å tilsette nitrogen ;-)
Altså er gode råd dyre, og da kjenner vi jo til melkekartongene som vi dyrket gulrøtter i når vi var små... så første året brukte vi stor 5 liters vannflasker som vi skjærte bunnen av og tok av korken, det fungerte ganske så bra, men lite estetisk og vanskeig å holde orden på, så i fjor prøvde jeg store blomsterpotter, men det ble mer ugress enn gulrøtter. Potetene som jeg satte de første året vokser opp vært år siden jeg ikke greier å få de opp :-)
Men i år skal det gå bedre ;-) Gulrøtter og redikker ble sådd den 25. Mars...

Jeg har fylt et stort septikring med løs jord (gave fra hestene), vel halm og dårlig jord i bunnen og minst 30 cm løs jord, for å minske ugresset har jeg vannet og latt det stå ett par uker, da har det værste lurt seg opp av jorden og kunne tas vekk før jeg sådde gulrøtter og reddiker. Deretter plantet jeg noen løk, for det holder gulrotflua unna...
Når jeg så gulrøttene blander jeg frøene med reddiker som vokser veldig fort og bare i øverste laget...
Så var det poteter, da falt jeg for denne løsningen:
En stor søppelpose fylt med jord, og to settepoteter i hver, stikk noen hull i bunnen og sett de hvor du vil ;-)
Det ble ti turer med bøtter for å hente 300 l  med jord, og så skal jeg fortsette å fylle på jord når de begynner å vokse...

Potetene ble satt den 27. Mars.
Nå tar det 100 dager før jeg kanskje får nypoteter og 130 dager til de er store poteter...må bare ikke glemme å vanne... og så får vi se om det var en god ide eller ikke, de er kanskje ferdig kokt også...
ihvertfal har jeg eventuelt god jord ikke så langt unna ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)