27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 7 2012

En forskremt liten svale får en liten hvil, etter møte med en hund, før den flyr med de andre igjen.



Endelig er det tid for å plante Tomater, auberginer, paprika, squash, løk = Ratatouille :-)

Selvfølgelig også: salat, mais, aspargesbønner, gresskar og mange fler.
Selv her i syd-Frankrike venter man til 12 Mai med å plante ute de grønnsakene som ikke tåler frost. Når man har 30 grader i slutten av Mars og i April så tror man at det ikke kan skje men etter at vi hadde snøstorm 4. Mai i 2010 så er jeg også tolmodig ;-) Når svalene kommer så er det også et godt tegne for at varmen er kommet for å bli, men man smører seg med tolmodighet. I år ble det 9. Mai da snudde månen og værmeldinga visste pent vær i minst en uke fremover, og det var markedsdag med innkjøp av planter.
Jeg har altså en sort tomater som jeg har sådd selv (55 planter) og jeg har kjøpt inn 14 planter av en tidligsort og uken etter 14 planter av en bifftomattype. 14 Agurkplanter, 12 Auberginplanter, 6 Paprikaplanter, 3 chiliplanter, 27 salater av forskjellige sorter, 50 røde løk, 2 jordskokker og 2 crosneplanter, lenger husker jeg ikke ;-)
Det ble det mer enn nok å bære med hjem og mer enn nok planting. Riktig nok så tok det flere dager før alt var i jorden.
Jeg har også sådd 20 squash planter: 10 gule og 1 grønne, samt forskjellige gresskar.
Alt skal plantes ut :-)
Som tidligere nevnt er jeg ikke 100% bio, men jeg prøver gjerne de rådene som finnes og venter i det lengste med sprøyte etc.
1. gode råd ved planting av tomater er å ha brennesle i hullet du skal plante i, det er veldig god gjødsel.

Med så mange tomatplanter ++, fant jeg ut at gressklipperen med oppsamlingskurv ble det lureste ;-)
Av brennesle lager man også eget gjødselvann: 1 kg brennesle i 10 liter regnvann, får stå til det lukter skikkelig vondt, siles og tilsettes vannet du vanner med jevne mellomrom hele sesongen.
Agurkplanter vokser og trenger støtte som sukkererter, jeg har derfor sådd mais immellom plantene, hvis de vokser fort nok vil de fungere som klatrepinner i tilegg til at de er gode naboer.
Jeg var også heldig å få solsikkefrø og sådde de ved siden av tomatene, hvor vidt de kan fungere som støttepinner eller bare tiltrekke gode innsekter det får vi se...
Inne i drivhuset har jeg plantet planter som er podet og derfor 1 mnd tidligere ute, så forhåpentlig kan vi nyte tomater, agurker fra egen hage litt tidliger i år... Og masse salat for det passer så godt innimellom radene...

15 meter er sådd med aspargesbønner så da krysser vi fingrene for at de får det varmt nok til å spire.


Neste etappe er å ta gått vare på plantene, dvs luke og vanne. Vi skal legge et lag med halm over alt hvor det er mulig for å hindre ugresset i å ta over og for at vannet ikke skal fordampe for fort. Ellers har jeg et annet stooort problem og det er muldvarp!!! Jeg er nødt til å finne en måte og få de vekk fra hagen på... Rådene er mange men de konkluderer alle med at det er nesten umulig. De gjør enorme skader i form av å lage et underjordisk tunnelsystem og det passer dem fint der hvor jeg planter så alle plantene blir på en måte hengende i løse luften. Og i fjor sluttet de alle å vokse og ga liten avling, nå skal jeg se etter disse tunnelene og være på vakt :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)