3. feb. 2013

Kjøkkenhagen min 1. Februar 2013

Selvom jeg hvert år,
midt i muldvarper og ugress sverger på at jeg ikke skal ha noen kjøkkenhage mer, 
så er det noe som skjer når den 'første' vårdagen kommer.... 
Dvs det er ikke vår på kalenderen ennå, men for meg er det en vårdag når sola skinner
 uforstyrret, ikke vind og gradestokken viser 20 grader...
Ja, livet er godt :-)

Mandeltrærne har slått knopper :-)

Ikke noe er bedre enn en ettermiddag med henda i jorda... 
Godt for sjelen...

Det har regnet her i tre uker og kan ikke si to dager med sol fikk tørket opp noe, 
så når jeg går ute må det langstøvler til, og det surkler under føttene...

Bare ved å ta en tur i butikkene så hopper frøposer mot deg, og hjemme er fjorårets frøposer kommet frem:



Det får ikke hjelpe, bare mååå plante noe så veldig optemistisk gjør jeg 'rent' drivhuset, men t.o.m. under tak var det for vått til å gjøre stort, trasset meg til en liten flekk hvor jeg puttet noen solsikkefrø og squash frø i jorda, de skal ikke plantes før i April, men må jo bar prøve... 



Når man er sliten er det lov å ta en titt på utsikten:


 Jeg har ikke oppvarmet drivhus, men det er utrolig hvordan drivhuseffekten holder på varmen,
 så vi kan vel kalle det et lite ekspriment når jeg sår så tidlig ute ;-)

 I tilegg sådde jeg i små potter, tomater, paprika og auberginer, 
noen fikk stå i drivhuset, de andre fikk bli med inn , siden de skal ha det varmt.

Først fylles små potter med fin jord, min kommer fra jordet hvor hestene går (full av ugress, men det er ganske dyrt å kjøpe, og komposten min var så våt at det får bli til neste gang.

Trykk jorda litt sammen, ha på vann så den blir gjennomvåt.
Legg frøene 1-2 i midten, eller ett i hvert hjørne, etc. Sår du for mange må du ta vekk mange planter eller plante om ganske raskt. Jeg har 99 % spiring på f.eks. tomater... 0% på agurk :-P
Dekk med ett tynt lag med jord, tommelfingerregelen sier at frø skal ha like tykt lag over seg som de er tykke, jeg synes de trenger 1/2 cm for tomater etc. 

Sett de varmt 16-20 grader og pass på å vanne jevnt, uten å drukne de stakkars små.

Nå tar det 8-10 dager... tolmodighet...




Plantene spirer fortere og vokser bedre (kraftigere og rettere) hvis de får ett plastdekke.
Man kan kjøpe slikt ferdig, men for fattige gniere som meg ;-) kan det bli vel dyrt, det beste jeg har funnet hittil er derfor, å ta vare på potter fra innkjøp av planter og blomster og som plastdekke (og skål) bruker jeg former som kaker kommer i fra butikken (selvfølgelig hentet fra andre siden jeg sjelden kjøper kaker).
Så fort jeg er i riktig butikk skal jeg kjøpe meg en (eller to ?) store bokser med croissant's :-)
Perfekte bokser til plantene mine...

Lurt å skrive merkelapper hvis du har forskjellige typer frø.
Ellers er det lett å skjelne tomater f.eks. fra andre planter...


Er fullt klar over at det er litt godtroende ute i drivhuset, men plantet bare noen få frø av hver type, 
så det er plenty igjen, til flere planter inne om noen uker... 
Har skjønt at det viktigste ikke er å plante de tidligst mulig... ...ei heller flest mulig...

Det som kan gå bra er gulrøtter og reddiker:

Har en stor sementring som vi fylte med jord i fjor og det er plass til noen gulrøtter om gangen.


Sår alltid reddiker samtidig, da disse er ferdig mye tidligere og ikke trenger plass langt nede i jorda som gulrøtter, på denne måten bruker du mindre frø og ergo mindre å tynne.
Det er også lurt å plante noen løk/hvitløk da lukten av disse holder utøy unna gulrøttene.

Ett annet triks er å blande frøene med sand, de er således lettere å spre over ett støre område.

Husk å vanne godt, når de er nysådd.



Siden det kan bli veldig kaldt er jeg forberedt på å vente enn stund før det spirer, eller hvis det blir frost er det mulig de ikke kommer opp ;-)

I fjor 1 februar begynte det en kuldeperiode her på 14 dager, 
hvor det helt spesielt var under 13 minusrader i en lang peiode.
 Alle mimosatrær og agave - aloe vera planter døde, men nye planter kommer opp fra røttene ;-)

Men det er glemt i år :-)

Notater i dagboken:

Tomater, paprika og auberginer sådd i potter den 1 Februar, inne og ute.

Gulrøtter og reddiker sådd ute.

Litt bilder fra hagen, hagestell er ikke min sterkeste side, men det er nå litt stil med vilniss også da ;-)



 Over: 2 februar i pøsregn, og under 1 februar i sommervær :-)




I dammen over er det normalt ikke regn, men det har regnet nå i 3 uker og det er blitt en ekstra dam.
Dammen under som skal ha vann, ikke så mye midt på sommeren, men... er riktig så flott :-)

Neste besøk i hagen blir det litt blomsterbilder :-)


3 kommentarer:

  1. Hagearbeid er en lise for sjelen. I dag snør det her hos oss. Det begynte i sted og nå laver det ned. Lykke til med grønnsakshagen i år. :-)

    SvarSlett
  2. Thank you for visiting my blog. I love the brightly coloured produce in your background and also your photos. It looks like you are gearing up for spring and planting. Lucky you. Here it is still too cold for that.

    SvarSlett
    Svar
    1. Merci :-)

      My 20 degrees is about to change for 0 and 120 km wind from nord with som rain/snow : Icecold !!! But it's always sun again later :-)
      Nice time too do nothing but bloging ;-)

      Have a nice day !

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)