27. feb. 2013

Kjøkkenhagen Del 1 2012

...potager, jardin, kjøkkenhage: kjært barn har mange navn :-) Og det er ikke bare grønnsaker som spirer og gror der ute i regn og sol, jeg også ;-) dvs jeg foretrekker nå sol. Det jeg gjerne skulle hatt frem er den indre gleden og roen det gir og jobbe i kjøkkenhagen, bare det å frese opp et lite stykke gjør meg så fornøyd...
Litt vårblomstring rundt om i hele hagen:

Og hvis noen spør hva som er så fint her i syd, så er ett av svarene at våren kommer tidlig og høsten sent, men når jeg trodde det ikke var vinter tok jeg feil, og vi har hatt snø 4. mai så man må alikevel passe på plantene.
De grønnsakene som var vanskelig i Norge og trenger drivhus er lettvinne her og omvendt. F.eks. er det veldig vanskelig å få til sukkererter, men vi prøver igjen.
Jeg kan ikke skryte av å være 100% bilogisk, men jeg velger biologisk når jeg kan :-) Og liker veldig godt alle de biologiske løsningene, men når noen spiser opp plantene så må man jo gå til tiltak som er effektive, så jeg kan vel si at jeg prøver i det lengste men er ikke fanatisk.
 

Her jeg bor er det tjukk leirejord, altså veldig vanskelig å jobbe med og man trenger dynamitt for luke og hyppe i lpet av sommeren, men den er næringsrik og holder godt på fuktighet. Jeg har derfor kjørt på det jeg har av sand som løser opp leire og masse jord fra hestepadocen som ettervert er blitt svart og løs, og full av ugressfrø :-(
og slik kan resultatet blir når ungene får lage salat fra hagen:

Så til årets kjøkkenhage:
Etter en kuldeperiode med snø, ble det plutselig sommer 12. mars, så i 20. varmegrader og t-skjorte klarte vi endelig å starte den 25 år gamle jordfreseren (i fjor nektet den) og jeg fikk endelig frest opp det lille jordstykket mitt, må innrømme at jeg ikke er så flink at jeg hadde spavendt det i høst, men det får jeg bare leve med ...
Det må flere runder med freseren, før jeg kan lage forhøyde render (sions), det gjør jeg (til stor forundring) for å få litt dypere løs gjord, under er det steinhardt, og også for at det under store regnfall ikke blir stående vann rundt den øverste delen av plantene, det har visst seg og være lurt.
Så kommer utfordringen å planlegge hva som sal være hvor, noe kan jeg så plante i friluft med en gang (sukkererter,beskyttende blomster, persille og gressløk), noe kan jeg så / plante i drivhus/tunnel (salat, grønne bønner) og noe må såes inne for å bli plantet ut i Mai (tomater, auberginer, paprika, basilikum).

Ytterst på stykket mitt, nærmest eiketrærne som gir litt skygge ble det da sådd sukkererter (de tørker så fort ut) og blomster som skal holde uønsede innsekter borte.
Deretter ett styke som blir holdt igjen til grønne bønner og evnt. kål, elsker kål men har store problemer med å få det til, de spretter villig opp men blir liksom ikke noe mer... men jeg klarer nok ikke å la være å kjøpe noen planter så får vi se...
En tunnel med salatplanter som jeg har sådd grønne bønner innimellom, liker å blande de forskjellige og i dette tilfellet burde salatene være ferdigvokste før bønnene trenger plassen.
Deretter har jeg gjordt klart to render (ca 15 m x 2) til tomater de kan ikke plantes før i Mai, men skal få bo litt i drivhuset når det kommer seg på beina. De to rennene er bare klumpete jord så jeg har kjørt på x antall trillebårlass med fin svart jord og ugress, men regner med (håper) at ugresset spirer med en gang og at jeg kan få det vekk (det er ypperlig i salaten ;-) ) I tomatranden har jeg satt løk som beskytter tomatene i rad nr to skal jeg plante basilikum som både beskytter og visstnok gir smak. Deretter ett åpent område som må klargjøres til auberginer, paprika og squash (ratatouillen er sikret), håper å få plass til litt mais også, men har samme problemet der med at de spirer og vokser til ett visst punkt og så blir det veldig smått, det er mangel på hypping og vann, men når jorda er så hard i tørkeperioder så gir man opp, men alle gode ting er tre så vi får se i år. Også må jeg ikke glemme gresskar, inspirert av bloggen Gull i Munn så må jeg ha det ;-) de tar enormt med plass så vi får se hvor de havner. Ja også melon, men nå begynner jeg og mangle plass.... Til slutt på den andre kantene så har jeg sådd gressløk, persille og flere beskyttende blomster, satt av plass til basilikum og blandet salat. Ja salat, det må plantes (har gitt opp og så) hver 14. dag og havner som regel litt her og der...

For ikke å glemme alle jordbærplantene, bærbusker og frukttrær.

Men det er ikke enkelt å få gode avlinger, men vi står på og mister ikke motet ,
 så får vi se utover våren og sommeren ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)