9. feb. 2013

Vannbakkels

Min favoritt til Fastelaven er Vannbakkels med Vaniljekrem, og er det litt friske jordbær ved siden av så gjør det ikke noe ;-)


I år er det jo Morsdag samtidig og hvis du vil slå to fluer i en smekk da passer det fint med boller som er mer kake og alikevel har vaniljekrem :-)


Vannbakkels


3 dl vann
120 g smør
150 g mel
3 -4 egg

Slik gjør du:

Kok opp vann og smør så smøret smelter, slå av platen og rør inn melet (alt på en gang), fortsett og rør til du har en tykk masse som slipper kantene på kjelen. 


Nå skal dette avkjøles litt før du har i eggene





-ett






og ett-






Rør veldig godt mellom hvert egg, det siste egget deler du og har i plommen, normalt har du nå en perfekt deig med smørkonsistens , langt fra flytende og ikke hard som brøddeig.
Hvis du ikke er fornøyd kan du ha i den siste eggehvitten...



Med en skje eller sprøytepose lager du jevne 'boller' på en bakepapirdekt stekeplate.


Jeg fikk 12 ganske store, du må gjerne lage 16 litt mindre, eller 24 veldig små...

Steketiden for mine 12 ble 37 minutter på 180 grader
(noen sier 200 grader og jeg tror jeg skal prøve det neste gang, 
med tanke på at de kanskje blir litt mer 'hardføre'...)
ca 30 min for 16 og ca 20 minutter for små vannbakkels.

Det er viktig å ikke åpne ovnen før helt på slutten, med en gang du har tatt ut brettet kan du stikke små hull med en kniv så luften slipper ut, de skal da visstnok ikke dette sammen :-P
 ...mine ble noen perfekte og noen datt sammen...
Jeg synes derimot ikke det er så farlig med utseende :-)
, når man har delt de i to og fylt de med vaniljkrem da bryr man seg ikke så mye om det ;-)

Vaniljekrem


5 dl melk
vaniljestang
100 g sukker
1 egg
3 eggeplommer
4 ss maizena/potetmel
 

Kok opp melk med vaniljestangen.


Visp sammen de øvrige ingrediensene og fortsett å vispe mens du heller den kokte melken sakte inn.
Ha blandingen tilbake i kjelen (som skal være ren) og kok opp forsiktig under omrøring.
Når blandingen tykner er den ferdig.
Avkjøl.

Pisk fløtekrem av 2-3 dl fløte og litt sukker/vaniljesukker.

Bland de to kremene.

Del vannbakkels i to og fyll med krem,
eller bruk en sprøytepose og stikk hull i dem undenifra eller på siden og sprøyt kremen inni dem ;-)


Serveres som de er eller med bær, syltetøy, melisdryss...




 De gjør seg utrolig godt med ett melisdryss :-)

 


Ha en fin Fastelaven og en fin Morsdag :-)


-husk å ligge lenge og la barna styre med overraskelser ;-)




3 kommentarer:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)