9. feb. 2013

Kake med bringbær og epler

Årets Morsdagskake ?

..den vil uten tvil gjøre stor lykke, 
og er så enkel at selv barna (eller mannen) kan klare det ;-)


Sett ovnen på 200 grader
2 egg og 2 dl sukker (hold av 1/2 dl til å strø oppå)

 piskes til eggedosis
2 dl hvetemel - 2 ts bakepulver-2 ts vaniljesukker -3/4 dl lunkent vann

blandes forsiktig inn
Ha i 2 dl bær og 2 epler delt i biter/båter...

-det er bare å huske ingrediensene,
som går igjen i de fleste, sukkerbrød/formkake og tallet 2 ;-)
Hell røren i en kakeform -24 cm..
strø resten av sukkeret over


 stek i 30 min i midten av ovnen.

 Følg med på slutten siden det er litt høy varme for en stakkars kake,
men sukkeret på toppen blir veldig godt...



Kaken i langpanne-versjon


Brukte de samme ingrediensen og tallet 5 istedet for 2...
Hver forsiktig med vannmengden hvis du som meg bruker frosne bær.

5 egg
5 dl sukker
5 dl mel
1 ss bakepulver
2 1/4 dl vann

5 epler
5 dl bær

-samme fremgangsmåte, jeg brukte litt mindre sukker enn i oppskriften, og kun 1 dl vann.
Jeg blandet inn bær og epler før jeg helt røra i smurt langpanne. Og for å legge til litt kalorier hadde jeg LITT smør på toppen ;-)





Økte steketiden til 35 minutter(180 varmluft), og sjekket med en kniv at den var stekt, 
denne kaken er ikke tykk så den trenger ikke  lang steketid.




Min nyeste anbefaling er å servere kaken med litt vaniljesaus hmmm...


Siden denne kaken er så enkel og lage og veldig god, ble det en tredje versjon, med kun epler inni og bærene ble kokt opp med Litt sukker og servert ved siden av.




 

Enjoy :-)



2 kommentarer:

  1. Høres ut til å være en fin kombinasjon (bringebær og eple, altså ) God morsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha og god Morsdag til deg også :-)

      -kaken er nydelig og enda bedre med vaniljesaus, riktignok på den usunne siden med alt sukkeret men til en morsdag er deet da lov ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)