27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 8 2012

Kampen i mot Muldvarpene

og ugress... har startet !
Har begynt å legge ut halm i mellom alle radene, det hindrer ugresset i å få overtak, vi tråkker ikke rett på jorda som blir steinhard og kompakt og sist men ikke minst så holder det på fuktigheten. Når det blir mindre regn og mere vanning skal det legges halm rundt plantene også... Det var da jeg oppdaget alle muldvarpgangene og fant ut at det hastet mer... Innimellom luking osv er det godt med et bad og sol :-)

I år har kålen klart seg litt bedre, den er ikke kjempestor men vi har klart oss unna og sprøyte mot 'lopper' . Det jeg gjorde istedet for var å plante tagetes og krydderplanter, samt at jeg drysser over rosmarin. Derimot har den ikke vokst nok pga muldvarp :-( Rosenkål og rødkål ser ikke så verst ut, brokkoli'n vokste for fort og er derfor spist opp :-) blomkålen ble bare bitteliten og gikk deretter i blomst, så vi får se neste mandag om de byttes ut med mere kål... Det har iallefall godt opp for meg hvorfor jeg ikke får det til: Muldvarp... det er ikke en kvadratmeter uten store ganger som går rett under røttene på plantene, som følge av det får jo ikke planten noe næring fra jorda og hvis det er veldig tørt heller ikke vann...

Jeg har lett på internett etter gode råd mot muldvarp, men det er veldig få som er effektive. Bortsett fra og betale en muldvarpjeger for å sette feller, noe som kan ta lang tid... og bli veldig dyrt, altså ikke noe alternativt.
Våre foreløpelige tiltak er derfor å legge i gangene et naturlig produkt som har en lukt de ikke liker. Deretter har vi hengt opp blikkbokser på alle jernstengene som skal støtte tomatrader og sukkererter osv. Det gir en slags 'ultralyd' nede i jorden. Deretter har jeg begynt å fylle igjen gangene med jord fra hestejordet som jeg tar der hvor hestene har rullet seg, det vil gi ny næringsrik jord under plantene og hestehårene liker visstnok ikke muldvarpene fordi de er opptatt av å holde sin egen pels ren... ...alle muligheter må prøves ut... Det er riktignok veldig vanskelig å fylle gangene helt så det blir spennende å se om plantene klarer og utvikle seg som de skal. Dessuten liker de ikke jord som ramler sammen, det er ikke akkurat egenskapene til leirejord, men når jeg ødelegger gangene så får vi håpe det går for det samme ;-) A suivre!

Når det regner her også blir kjempevarmt blir jordskorpa kjempehard, derfor har jeg også begynt å 'hyppe' alle radene og det lille ugresset som hadde våget seg opp ble derfor dratt opp. Egentlig så blir det gjordt i samme slengen som jeg åpner alle muldvarpgangen og fyller de med jord og vann. Deretter skal jeg kjøre jordfreseren mellom radene for å ødlegge de gangene som er der samt at det setter ugresset som er på vei opp litt tilbake. Det er også viktig å fylle jord rundt (oppover stammen) tomatplantene for at disse skal utvikle mer røtter...
Innimellom alle vansklighetene har jeg også kunne begynt å høste litt og det er vel da man får ekstra lyst til å redde alle de andre plantene og bare plante litt til...

Bilder sier mer enn ord :-)



...hvis dere har lyst til å like siden min på facebook klikk her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)