27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 6 2012

fra 2012 mai

Nå har det blåst og regnet i 4 uker og det har vært mye mindre aktivitet ute, enn planlagt.
Med relativt mye regn og gode temperaturer og litt sol innimellom, har vekstforholdene vært gode :-)
Vi har begynt å spise av egne salater og reddikene er ferdig :-)

Potetene vokser som gale, det blir kjempespennende og se om det fortsetter...

I juli kunne vi høste poteter :-)



Sukkerertene ser bra ut så der krysser jeg fingrene...
Aspargesbønner vil ikke komme opp: vil ha varmere jord! Blant de vi sådde for å plante ut har noen spiret, jeg gjorde jo 3 forsøk om spiring: bløtlegging, nedfrysing og som de er: de som ble nedfryset spiret litt bedre og raskere enn de andre. Den største forskjellen var mellom de som ble satt inne og de som ble satt i drivhuset: de som spiret inne spiret raskere men ble fort høye og pistrete :-( derfor satte jeg de raskt ut... De som spiret ute tok lengre tid men ble kraftigere... Summasumarum blir det kanskje ikke så mange som blir plantet ut. Jeg har derfor kjøpt en ny pakke med frø av en høyere kvalitet (pris) og skal prøve (hvis værgudene vil) å så de ute den 9. Mai som i følge måne og astrologikalenderen er den beste dagen for det :-)

Jordbærene blomstrer vilt :-) Vi har fått ryddet opp rundt de litt men må prøve å spa opp rundt de og det kan være litt hardt... De har nå ihvertfall fått gjødsel.
Og jeg har allerede spist tre jordbær av typen markjordbær :-)

Sist men ikke minst har jeg frest opp resten av jorda (for 2. gang) det hjelper mot ugresset og burde hjelpe mot klumper men klumpene er der ... ...deretter har jeg laget renner til å plante tomat, aubergine, paprika, agurk osv.
Til drivhuset har vi kjøpt podede planter, de har da 1 mnd forsprang på de vi sår eller kjøper ferdig. Mandag på markedet skal  det kjøpes resten av bl.a. tomatplanter og mandag ettermiddag (7. Mai)håper jeg at vi rekker å plante alle sammen...
Tomatplantene som jeg har sådd selv vokser og trives, de er blitt kraftige siden jeg flyttet dem ut i drivhuset. Rundt den 25. april så pottet jeg dem om,
 og den 7. Mai håper jeg å plante dem ut, jeg har 55 planter ut av 60 frø :-)

I drivhuset har jeg også 4 tomatplanter som har sådd seg selv fra nedfallsfrukt fra i fjor :-)

Mandag er første dagen som månen går ned og det er visstnok den beste perioden å plante på, helt nøyaktig så burde man plante tomater den 1. (for sent) 28. og 29. Mai i år, det kan dere kanskje prøve å gjøre i oppe i Nord ;-)

Av frukt trærne er det moreller, aprikoser, mandler og fiken som flinkest. Epletreet og pæretreet har også blomstret ferdig i begynnelsen av April så det er bare å vente og se :-)

Og det er ikke bare i grønnsakshagen det vokser ;-) her er neste generasjon med rilletter:

Det var siste del av April, neste gang kommer første del av Mai :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)