15. feb. 2013

Vegetarisk Lapskaus og Lapskausrester

Først lagde jeg en  slags lapskaus/suppe sak, det viktigste var å bruke opp mange grønnsaker.

Det ble som så ofte litt rester...som ble til en populær lasagne.



-- men først en vegetarisk Lapskaus,
er ikke helt sikker på om denne oppskriften passer under kategorien lapskaus,
men den er for tykk til å kalles suppe.




Her var utvalget mitt av grønnsaker : sellerirot, nepe, gulrot, persillerot (?), løk, blomkål og litt potet.
Litt hvitløk og gressløk som ekstra smak, fra fryseren.

Alt deles opp i mindre biter.


Stek løken i litt smør, tilsett alle rotgrønnsakene vann og eventuelt buljong.
Grønnsaksbuljong for vegetarisk og ellers som du vil, jeg hadde igjen litt demi så det ble brukt, ellers bruker jeg ofte bare vann, da jeg liker smaken av grønnsakene ;-) Vann til det dekker grønnsakene.
La koke 1/2 - 1 time, eller mer om du vil, jo mer du koker jo mer blir grønnsakene moste...


Smak på suppen og tilsett om nødvendig pepper og salt, men som regel er det nok fra buljongen.
Rett før servering hadde jeg i 2 dl lettfløte og brokkoli, kok i 2-3 minutter til.
Klar til servering... -gjerne med ett persilledryss...


...rester...


Vanskelig å finne på noe lurt med slike suppeaktige rester, er det lite kan det blandes i omeletten f.eks.
En annen favorittmåte her hos meg er å lage en spagettisaus, eller hvofor ikke lasagne...


Vel en grunn til å ikke lage lasagne er hvis man ikke har lasagneplater ???

Problemet løst ;-)

Bruk spagetti :-)



Med litt hjemmekvernet svinekjøtt fra fryseren, restene og tomatpure, ble den en saus.
Hvis du vil beholde retten vegetarisk, er det selvfølgelig lov å bruke bare restene eventuelt tilsette tofu eller flere grønsaker, gjerne tomatsaus istedetfor pure...


Legg spagetti i bunnen av en smurt ildfast form, sausen helles over,
 strø ost og eventuelt 'breadcrumps' på toppen. 


Stekes i ovnen i ca 180-200 grader i 25-30 minutter.




Bon Appétit !


-og ikke glem å bruke opp restene ;-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)