9. apr. 2015

Vær forsiktig med Alfaalfa spirer !!!

Spirer er nesten som vitaminpiller,
de har store mengder av vitaminer og mineraler i forhold til størrelse.

Dere som følger bloggen ser at jeg ofte har spirer på tallerken til lunsj,
sunt og godt ;-)

...men, ja det er ett stort MEN...
for jeg har (nesten) hele tiden bare spiret alfaalfa,
det er jo så enkelt og er av de med mest konsentrert næring....

Problemet med Alfaalfa er at man kan få en allergisk reaksjon,
(og det visste jeg ikke ellers hadde jeg ikke anbefalt dem :-( ).



Jeg har i flere år i perioder fått veldig røde kinn,
alltid på samme sted og uten å forsvinne helt,
mystisk mystisk...
Hver gang jeg er hos legen får jeg høre at jeg må være forsiktig med sola :-P

Så var det for noen uker siden at det ble veldig ille,
huden begynte å boble nærmest...
...og rett på kinnbena er det ikke veldig flatterende.
Det jeg tenkte mest på var at som kostholdsveileder,
ville jeg være lite troverdig hvis jeg ikke kunne deale med min egen hud...

Akkurat da måtte jeg til legen for å få fornyet resept på aspirin,
og som vanlig kom spørsmålet om jeg var blitt solbrent,
med litt høyere stemme denne gangen sa jeg nei,
jeg blir ikke solbrent i dette været...

Så heldigvis skjønte han det,
den ene pene dagen de siste ukene var nok ikke årsaken...
...så han kikket litt nøyere etter og konkluderte med at det lignet veldig på lupus 
som etter nærmere etterforskning viser seg å være en autoimmun sykdom...
Alle mine symptomer stemmer i følge boka,
bortsett fra vekttap, t.o.m. avc'n jeg hadde for 1 1/2 år siden kan være derfor.
Blodprøve ble tatt,
og by the way har jeg fantastisk finr blod hehe
Supre kolestrolverdier og lavt triglyserin,
så sunt kosthold er bra ;-)
....men ingen farlige antigener påvist,
så ingen lupus i følge legen...
...egentlig er jo det veldig bra da,
men jeg ble ikke så mye bedre av det...

...derimot fikk jeg en krem mot tørr hud og lette brannskader 
og den tror jeg virker bra for ihvertfall er det mindre rødt.
Solkrem, hatt og solbriller er nå blitt fast følge :-)



Tilbake til alfaalfaspirer,
når jeg leste om lupus og hvordan man kunne få denne sykdommen (og andre)
sto det plutselig at i noen tilfeller kunne Alfaalfa spirer forårsake at sykdommen slo ut,
enkelte personer (særlig lyshudete og blonde) kan reagere på disse
ved å bli overømfindtlige mot sol,
så da var de de 3 timene i sola som brente meg (?)
-selvom det bare var ett visst område...

Her ser du meg i ett godt øyeblik, men alltid litt rødere over kinnbena...


Etter å ha søkt på nettet og kjøpt boken Nourishing Traditions
(takk til Tradisjonkost for anbefalingen)
fant jeg dette i boken :

'There is only one seed we do not recommend in sprouted form
 (or in any form) and that is -surprisingly- alfaalfa !
After mung beans, alfaalfa is the variety of sprout that has caught on in the health food world. Unfortunately, it seems that all the praise heaped on the alfaalfa sprout was ill advised. Tests have shown that alfaalfa sprouts inhibit the immun system and can contribute to inflammatory arthritis and lupus. Alfaalfa seeds contain an amino acid called canavanine that can be toxic to man and animals when taken in quantity. 

Tilfeldigvis  eller kanskje ikke,
så spiste jeg også alfaalfaspirer for to år siden når jeg fikk en
forferdelig betennelse i senene-leddet i skulderen...

Jeg har ihvertfall sluttet med alfaalfa !!!
-og anbefaler å være oppmerksom på forandringer hvis du spiser dem.

En snål ting til:
I høst måtte jeg ringe veterinæren da to av de tre hestene mine plutselig fikk store sår ,
på forskjellige steder, hvite på  nesa og hvite på høvene...
...hva har de spist var første spørsmål,
ehhh høy ...
Ja men hva slags høy,
kløver (noe de normalt ikke får)
forklaingen ble at noen hester kan få en spontan reaksjon på kløver 
eller lusern (alfaalfa) og de blir da overfølsomme mot sola,
selvom de har gått hele sommeren uten å bli brent, brant de seg i høstsola.
I følge boken nevnt over står det at ferdig plante ikke er farlig da 'canavanine' blir borte under vekst,
men (igjen) det er ofte frø i høy...
....

Egentlig skulle jeg nå skrive om alle de andre frøene man kunne spire,
men det vil bli ett rotete innlegg så jeg får skrive ett til ;-)


En annen advarsel jeg fant på en side var å ikke spise alfaalfa spirer hvis du tar blodfortynnende medisin, de inneholder mye vitamin K som er blodkoagulerende, siden det da naturlig nok kan motvirke effeksten av medesinen (aspirin). Her er teksten:
'The one caution about alfalfa is not to use in combination with blood thinning agents or medications as it is so effective it can interfere or amplify the effects of these.'

og her er siden: http://wellnessmama.com/188/alfalfa-herb-profile/

Under er det link til en side som advarer mot mulig fare for å reagere (som nevnt høyere opp)

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/19.html

Linken under viser til en (kjent) side hvor de har funnet at kløver også inneholder 'canavanine',
så det forklarer hestene mine:
 http://www.thenourishinggourmet.com/2009/02/clover-sprouts.html







Vær forsiktig og alt med måte :-)
.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

1 kommentar:

  1. Hei. Jeg leste med stor overraskelse det du skrev om alfalfaspirer og betennelsestilstand i kroppen. Dette visste jeg ikke og jeg har faktisk fått tips fra fastlegen min om å spise spirer for å få ned betennelses nivå i kroppen min. Jeg sliter med irritabel tarm, matintoleranse og senebetennelser.
    Hvilke andre spirer kan du anbefale? Har smakt på brokkoli spirer men de er så sterke at jeg klarer ikke å spise de.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)