29. apr. 2015

Verdens Beste Vårsuppe med Brennesle

I år smaker brennesla utrolig godt !!!
-så kom dere ut og plukk ;-)

HER har du den utskriftsvennelige versjonen,
inkl. tips til forandringer og servering.

De nye skuddene på våren er absolutt de beste,
jeg vet ikke om de var kvaliteten på brennesla,
eller hvordan jeg lagde den,
men uten tvil den beste jeg har smakt :-)




Brenneslesuppe på margbein

til ca 4  porsjoner

4-8 biter margbein
1/2 dl eplesidereddik
1 god liter brennesle
1 ts ekte salt
8 hvitløksbåter
1-2 løk
pepper

Trekk margben i ca 1 - 1,5 liter vann i mange timer,
alt ettersom du har tid,
en slowcoocker som du setter på om morgenen 
og middagen er nesten ferdig til kvelden...

Fisk opp bena å ta margen ut med en teskje
(ha den i krafta).
Vask og hakk brennesle,
jeg lar de være ganske store biter når det er bare til meg,
eller kjører de i kjøkkenmaskinen når suppen skal serveres til resten av gjengen...

Skjær opp løk i smøtt, 
skrell hvitløk og skjær opp de også.

Alt has i kraften og kokes opp,
la stå å putre i 10-15 minutter og suppen er klar til servering.

Serveringstipsene er mange og det er ikke et 'must' med hverken flatbrød eller brød ;-)

-stekt/kokt egg
-eggeplomme
-fiskelever
-stekte spirer
-creme fraiche
-kjøttrester

...




Når jeg først er i gang med å plukke brennesle og brenne meg på fingrene,
(jeg har ennå ikke fått dreisen på å plukke uten å brenne meg ;-)
så tørker jeg også noen av de fineste skuddene,
og oppbevarer i tett boks i urtesamlingen min.

Brennesle er rik på vitaminene: A, B 2, C, K1,
og mineralene: jern, magnesium, kobber, sink, kalium, kalsium, silisium,
plantesteroler, lektiner og garvestoffer
er betennelseshemmende og immunstyrkende for å nevne noe...


Hvis jeg har mye mye,
mer enn til stor porsjon suppe og stuing,
hakker jeg den, forveller og fryser ned.
Selvfølgelig kan den også hermetiseres,
rett og slett er det bare å behandle den som spinat,
det gjelder også bruk !

HER kan du lese mer om brennesle og hvorfor du bør plukke og spise den...
men på de to årene som har gått siden jeg skrev det innlegget har jeg lært og samlet mye mer info så det kommer ett bedre innlegg når jeg får skrevet det ned i bloggen ;-)
Kos dere med suppa og vær sikker på at den er supermat på sitt beste....

Bon Appétit et Bon Santé :-)


.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)