16. mars 2016

Salte Egg

I blogglisten min til venstre, 
vil du finne mange gode blogger og siden de er der ser jeg når det er noe nytt,
som disse saltet egg som jeg så hos Naturlig Liv, HER .
-testet: kjempegode for oss som liker salt :-)

Jeg var selvfølgelig nysgjerrig og lette videre på nettet og funnet mange svært forskjellige oppskrifter på fermentert egg, så jeg har prøvd og testet litt, spesielt med tanke på påsken ;-)
derfor først disse eggene som smaker klok er mine favoritter, men jeg tror de er mer saltet enn gjæret, på den annen side hvorfor gjære alt ...
... Vel en fordel er at de kan transporteres og lagres noen dager uten et kjøleskap,
Jeg sa hyttemat ??


4 Saltet Egg

Du trenger:

Sylte Glass med elastikk (5 ml)
liten flatevekt (på glass)

4 Nykokte Egg 
Smak: dill, gressløk, pepper etc.
4 ss whey (start)
4 dl kokt avkjølt vann
3 ss / 40g ekte salt


  • Skrell eggene (de må ikke 'crack')
  • For egg og valgt smak i glasset
  • rør ut saltet i vannet og tilsett whey (el)
  • Hell over eggene på ca. 1-2 cm fra toppen av glasset
  • legge på seg, eggene flyter opp på grunn av salt
  • lukke krukke med strikk 
  • La stå i romtemperatur i 3-5 dager
  • Sett kaldt til å bruke, er holdbarheten ikke testet ...
Brukes som vanlig egg, siden de er salte jeg vil ikke anbefale dem til spekemat og anne saltet mat. Utmerket God i Salat eksempel. tunfisksalat. Du kan opprette mimosa egg (djevelen egg).

Fordel: 
-Jeg tror smaken av egg er bedre bevart enn i kaldt kokt egg som ikke er saltet, anbefales det i matpakker!

Ulempe: 
-veldig salt hvis du ikke liker å si, mine lå i 6 dager (5 i romtemp. og 1 i kjøleskap), for mindre salt la de ligge kortere tid.
- du ser ikke om eggene har fått grønn kant før du deler de, men det gjør man jo ikke ellers heller da...







.

Ha en fin dag :-)


.

En enkel måte å følge bloggen er å:
1) Har du google konto kan inkluderes på nettstedet mitt,
du melde deg på boksen til høyre:
Followers medlemmer
2)  liker oss på Facebook:
-alle nye innlegg blir satt opp der ...
(Men husk at du går deg vill i newsfeed hvis du ikke liker innleggene i mellom ...)


I tillegg vil jeg være veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G + og som ...
Takk på forhånd, og jeg liker og følge kursen tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)