10. feb. 2017

Ukemeny 7/2016 Italiensk

Italiensk står på menyen denne uken, ikke til å unngå da det er Matbloggernes utfordring denne måneden og jeg er lett å inspirere, selvom jeg anbefaler å fortsette med magevennelig mat som i forrige uke, den finner du HER, men hvis du begrenser inntak av brød og bruker kun surdeig, likeledes med pasta så er det ganske så sunn mat ;-)

Kokebloggen er vert for utfordringen og frister med tema: Smaken av Italia. Bare etter å ha lest startinnlegget, som du finner HER, er jeg Italia inspirert til hundre, og utfordrer meg selv med denne menyen (har tyvstartet litt da hehe)



Lørdag slår vi til med hjemmelaget Pizza og da den ekte opprinnelige utgaven fra Napoli, laget av surdeig så sett deigen til oppfriskning allerede i kveld så du kan sette deigen i morgen tidlig, så er det bare å lage Pizzafest på kvelden.









Søndager er perfekt til langkokte gryter og derfor blir det en Italiensk Spezzatino, enkel langkokt gryte med oksekjøtt, tomat, gulrot og potet. Hvitløk og laurbærblad fikser ekstra smak. Oppskrift kommer. Serveres med olivenolje.

Perfekt til Morsdag for denne kan alle lage, til kake/dessert foreslår jeg en Tiramisu klassisk Italiensk dessert, som få kan si nei til, husk å kjøpe mascarpone!



Mandag blir det blåskjell, vinterferie her i Frankrike og Chantelle er blåskjellfan, enten enkle med pepper eller suppe, vi får se! ...med hjemmelagde gnocci, oppskrift kommer

Tirsdag tester jeg Minestron suppen til Et kjøkken i Istanbul, oppskrift HER

Onsdag blir det fylt blekksprut hvis fiskehandleren er enig og har råvaren ;-)

Torsdag skal jeg lage hjemmelaget pasta (oppskrift HER) og den Basilikumkyllingen til Kokebloggen som du finner HER



Fredag er det kosemat og perfekt med denne raske sauterte Italinske Biffgryten, rand av hjemmelaget potet (rot) mos. Oppskrift kommer. Ett glass god Italiensk rødvin.











Surdeigsbrød står på planen, foreløpelig er det blitt meget vellykede grove baguetter. Store runde brød og du skal se det dukker opp noen croissanter på bloggen også etter hvert.

Du finner oppskrift på surdeigsstarter øverst til høyre på bloggen.




Tiramisu er Italiensk dessert nummer en, ihvertfall for Franskmenn, vi har laget flere allerede men av en eller annen grunn kom den ikke på bloggen, så nå er det jammen på tide, Følg med ;-)




Ønsker alle lesere en fantastisk uke :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) på Instagram: #godtogsunt

2) like oss på Facebook :

3) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side: Følgere-medlemmer


Iallefall blir jeg veldig  glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)