4. nov. 2014

Kvern kjøttet selv til Karbonadekaker

Hamburger eller Karbonade ?

I Frankrike heter det Steak Haché ,
altså en stek som er hakket...


Hva vet du om den karbonaden du kjøper ?
hvilken del av dyret er den fra og er det bare kjøtt i den ?

Steak Haché er en favoritt hos ungdommen,
er det det til middag er middagen godkjent,
og det er jo det mamma vil at alle er fornøyd med maten ;-)

Jeg ser derfor ofte på slike ferdiglagde karbonader,
de selges ferdig formet her i Frankike og de er lettere å finne enn bare kjøttdeig...
jeg har fått en uvane med å lese innholdsfortegnelsen,
det er lurt men litt slitsomt :-(
På pakkene (fryseavdelingen) står det 100 % storfe,
og det bekreftes i innholdet men der står det i tilegg noe slikt som 'hvorav 20 % tissus...'
dvs at inkludert i kjøtt og fettet er det hinner-sener-skinn...

Nå er jo dette spiselig og man skal jo bruke hele dyret,
men jeg foretrekker nå og koke det til kraft og eventuelt langkokte gryter,
jeg vil ikke ha det i en karbonade,
som forøvrig i Franrike skal spises rosa i midten !

Løsningen er å kverne kjøttet selv,
kjøp billigere kjøttdeler som er beregnet til gryter og suppe
(hvis du ikke har råd til finere biter, men med fett da),
følger det ben og ugunstige biter med går disse i kraftgryta ;-)

Hvordan du kverner kjøtt kan du lese om HER


Godt marmorerte biter som ble brukt,
så det ble en herlig fet kjøttdeig,
 trenger nok ikke mye fett i panna når disse skal stekes hihi



Når kverninga er ferdig kan du kjøre en brødbit igjennom kverna (hvis du har),
den tar med seg rester ut og gjør oppvasken enkel,
husk at disse delene ikke skal i oppvaskmaskinen.







Bein og mykt fett og vev er skjært av til kraftkoking.

Det er lurt og kjøpe mye kjøtt på en gang hvis du får nyss om godt kjøtt ikke alt for dyrt,
så her ble det mange poser til nedfrysning av 500g.







Jeg har posen i ett 5 dl plastbeger og kontrollveier den første,
deretter går det raskt og fylle opp uten søl.

Til Karbonader blandes ikke deigen ut,
det skal være ren kjøttdeig,
mens kjøttkaker blander man ut.





Jeg ville alikevel tilsette litt smak i karbonadene mine,
så her blander jeg med hakket løk,
3 middels løk til 500 g kjøttdeig.





Jeg kverner også kjøtt fra vilt selv,
det er rett og slett veldig brukervennlig til daglig,
ett lår eller en filet må liksom bli søndagsmiddag og søndag er det jo bare en av i uka...

Når det ikke er nok viltkjøtt så kjøper jeg suppekjøtt,
heldigvis kjøper butikken jeg handler i dyra på jordet fra produsenter i området,
og her går dyra ute hele året,
hvor vidt de får mye kraftfor det hvet jeg ikke...

Middagen er servert:



Jeg har vokst opp med at kokte gulrøtter er ikke godt,
broren min plukket vekk den minste bit av gulrot som måtte følge med...



Rundt bordet hos meg i dag er gjengen helt gale etter kokt/dampet/stekte gulrøtter,
derfor er det en gjennganger om dagen siden den er i sesong,
Ved siden av serverer jeg en god klype melkesyregjæret grønne bønner.

Kjøttdeigen som jeg blandet med løk, salt og pepper,
ble helt enkelt formet til store runde kaker og stekt i sitt eget fett :-)

Sausen (ser ut som bearnaisesaus) er helt enkelt en eggeplomme...

God Middag :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)