12. nov. 2014

Bouillabaisse, Fiskesuppe fra Provence

Fiskernes fiskesuppe kalles også den kjente middagen Bouillabaisse,
laget på restene etter dagens fangst...

Som dere så i ukemenyen ble det en Bouillebasse fiskesuppe,
laget fra grunnen av og så tradisjonell som mulig ;-)


I ukemenyen linket jeg til denne enkle men gode utgaven,
her kommer den ekte tradisjonelle utgaven.

Navnet Bouillabaisse kommer av at denne fiskesuppen skal koke og ikke trekke,
siste del av navnet kommer av ordet 'bas' som betyr lavt dvs i peisen,
så vi kan vel si koker i peisen noe som jo er typisk for tradisjonelle matretter her nede.



Handlelisten kan være kort eller lang og er man fisker så bruk det du fisker ;-)
Valg av fisk ka variere fra dag til dag,
siden den lages av de restene som fiskeren kommer hjem med,
altså det som ikke ble solgt.
Unntaket er makrell og sardiner som visstnok gir for prononsert smak,
videre er det enkelte som ikke vil ha med skalldyr og blåskjell...

Bouillabaisse

10 pers.

Til kraftkoking:


2 kg forskjellige fisk,
kan godt bruke hoder og avskjær,
hel småfisk, innmat etc.





 
ca. 1 dl God olivenolje
3 løk
1 helt hvitløkhode
Fennikkelstilker
2 tomater
2 ss tomatpurée
Suppekvast / urter
Pepper
Safran
1 flaske hvitvin eller 3 dl pastis



Til Suppen:




2 kg forskjellig fisk
her bør det inngå 'rouget' som er en fisk i muller-familien, lysing
 store reker og blekksprut er alltid populært.

2 fennikel
10 poteter



Rouille:


3 eggeplommer
3 dl olivenolje
litt havsalt
litt safran
3 hvitløkfedd, presset
1 ss sennep
2 ss tomatpuré


Kraftkoking

  Forbered alle ingrediesene, dvs løk skjæres opp og hvitløken kan du skjære enden av,
skallet kan sitte på hvis de er pene...
Tomater i båter osv.
Begynn med å varme opp olivenolje i en stor kjele,
 ha i løk og hvitløk og la surre til løken er blank,
ha deretter i resten av ingrediensene litt og litt så det får tid til å varmes ordentlig opp.
Vin/pastis til slutt og deretter ca 1,5 liter vann eller til det dekker.
Jeg lot blekkspruten følge med da den enten må kokes veldig raskt eller lenge...



Kok minst en time,
eller vær litt utradisjonell og trekk  i 24 ;-)
(men da uten blekksprut)
Resultatet er mindre lekkert og mere godt ;-)
Du skal nå sile kraften og aller helst trykke ut i en presse alt som er mykt nok,
kjøkkenmaskin med kniv og så presses det igjennom en sil...




Fisken...

 Nå har du kraft til suppen og resten går da av seg selv... nesten ;-)

Vask og del poteter i to eller ca 2 cm skiver,
legg disse i bunnen av kjelen.
Skjær fennikelen i skiver og legg over potetene,
deretter legges fisken på etter størrelse (store først og små på toppen)

Det er den tradisjonelle måten!!
-men jeg kommer neste gang til å kun bruke fiskefileter for å unngå fiskebein,
da det ble litt dumt å først sile krafta og deretter tilsette masse nytt...
(det du renser vekk kan jo brukes til krafta...)

Blåskjell og gambas tilsatte jeg litt senere,
og selvom det ikke er typisk i en Bouillabaisse gjorde det stor suksess:-)


Lysing var det første fiskedamen min dro frem når jeg ba om typisk fisk til bouillabasse...


Trekk/kok til fisk og poteter er ferdige...


Rouille

Rouille er ett must til denne suppen.

Det er enkelt sagt en Hvitløkmajones med tomatpure og/eller litt chili.

Ofte laget med litt av potetene fra gryta,
men med mitt lavkarbo-kosthold så droppet jeg den...
...jeg spiste forøvrig ikke potetene heller, 
det var da mer enn nok av fisk ;-)

Lag majones på vanlig måte av ingrediensene over,
se HER hvordan du lager majones.

Jeg brukte min hjemmelagde fermenterte tomatpure-ketchup,
som dere finner HER.



Servering


Suppen kan selvfølgelig serveres slik man ønsker og finner greiest,
er det en enkel hverdagsmiddag så er det jo greit å bare sette gryta på bordet
 og hver enkelt forsyner seg.
Til litt finere middag (det er jo i dag en typisk rett til Søndagslunsjen med venner og familie),
er tradisjonen å servere den som vi serverer fersk suppe og kjøtt:
Først suppa med rouille
(typisk tilbehør er grillet baguettskiver med rouille smurt på,
ikke helt lavkarbo/paleo)

Deretter serverer man kokt fisk og poteter,
rouille på toppen etter ønske...
Jeg synes her potetene var helt unødvendig,
eller du kan selvfølgelig bruke en annen grønnsak.
Tradisjon er flott,
men vi kan forandre litt ;-)






Bon Appétit  :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)