28. mai 2015

Kjøkkenhagen Våren 2015, 2. Mai

Hagen begynner å ta form,
frukttrær, bærbusker osv finner sin plass.

 Aprikostreet

Bjerk som skal gi bjerkesaft :-D

Fersken

 Sharon eller Kaki gir frukt om vinteren...

Pærer, men fikk beskjed om å ta av frukten på trærne det første året så de lager solide røtter,
det er nå derfor bare 3-4 stykker igjen....


 Kruspersille og gressløk i mengder...


Salatene kommer seg,
denne er enorm og ble stående to uker til og da fylte den en 20 liters bøtte:



Snart sukkererter!


Ringblomster og flere er sådd.
Beskytter andre planter og kan såes innimellom både kål, tomater etc.


Her er det satt poteter og jeg har lagt ut disse bambusstengene for å kunne se hvor jeg kan så eller plante imellom, poteter er ikke glade i alle naboer og omvendt men de liker selleri, bønner, kål og salat. Jeg skal så grønne bønner, plante salat og selleri.


Her er det satt av plass til agurk og kål,
gress fra gressklipping holder jorda porøs, lager eldorado for mark (og muldvarp grrrr) samtidig som det hindrer litt av det uønskede grønne å stikke hodet opp...

Agurk er glad i mais som selskap og kan da bruke disse til å klatre på...


Kålplanter er plantet: brokkoli, rødkål, romanesco, spisskål (?) og rosenkål.
Kale eller grønnkål ble plantet litt senere,
de er vanskelig å få tak i både i grønnsaksavdelingen, som frø eller som planter.
til slutt fant jeg noen veldig puslete noen,
som fort kom seg i hagen :-)

Tagetes er en annen beskyttende blomst og kan med hell plntes og såes innimellom de fleste kulturer,
røttene har en olje som beskytter mot sykdom,
samt at lukten holder skadedyr unna,
mine har frødd seg fra i fjor,
samt at jeg har sådd flere med frø jeg tok vare på,
snart blomstrer det overalt ;-)


Når vi flyttet i fjor,
tok jeg med meg masse kvister fra rips og solbærtrærne mine,
de er nå blitt små busker med bærkart.

Sellerirot og gressløk er gode


 I fjor sådde jeg Bourrache - agurkurt og de har selvfølgelig frødd seg og popper opp overalt :-)
-de som er for mange brukes til f.eks.  salat og omelett...

Blomstene blir pynt eller tørket til urtesamlingen min.



 Etter å ha plantet om alle jordbæra var jeg litt usikker på om de skulle bli produktive i år,
men de har hørt på ungdommens bønner (og mine) og ser veldig lovende ut,
i skrivende stund er de første blitt røde og søte :-)


Druestokker er plantet og drueklasser er på vei...
Bringbærbusker er også plantet,
favoritt over alle bær,
selv hestene liker dem så etter å ha plantet dem inntil hestegjærdet ble de raskt flytet hihi






Et lite oliventre ble også med fra hagebutikken,
men jeg aner ikke hvor jeg skal plante det,
dårlig planlegging ;-)





Hestene er trofaste og rimelige plenklippere,
de er også litt for ivrige frukttre-beskjærere...



Titou sier Hei og God vår til alle lesere :-)




.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)