24. juli 2012

Har inngått våpenvile med muldvarpen, ihvertfall for en liten stund:
-de får lov til å holde til i komposten, skråninger og i plenen :-(
-og jeg får ha min lille kjøkkenhagen ifred :-)

Vel det varte helt til nå... de er tilbake :-( ...håper nå plantene er store nok til å fortsette å ta til seg næring til tross for tunnelene...

1. del i krigen mot muldvarpene finner dere: HER



Det var en liten stund sien jeg begynte på dette innlegget, før jeg ikke fikk lov til å ha flere bilder på bloggen min :-( Ja fortsatt ikke noe svar fra matprat :-( Men med god hjelp av min nyopprettede googleblogg så får jeg til bildene, men ikke som jeg vil, derfor her en liten oppdatering fra kjøkkenhagen men ikke sååå mange bilder som jeg skulle ønske...

...jeg lar nå blikkboks-soldatene min vokte videre over muldvarpene da... ...det er ganske herlig å høre de klinger mot stolpene når man sitter å luker å luker...

Har stått på knærne og gravd opp rundt alle planter, det har tatt lang tid og til tider vært ganske vått og leirete, deretter ble det endelig tørt nok til  å kjøre jordfreseren imellom radene og nå er vi klare til å ha på halm igjen mellom radene og rundt plantene. Ja det var en stund siden det, men fortsatt ikke ferdig...

Har kjøpt nye kålplanter ;-) ...fulgte plantehandleren sitt råd og kjøpte grønnkål, så får vi se om de er enkle nok for meg ... Konklusjon: nå gir jeg opp tanken på kål ;-)

Heldigvis så har jeg frisk salat, sukkererter og løk hver dag, så jeg hvet hvorfor jeg gjør det.
Dårlig timebetaling men det er jo ikke poenget. Nå i slutten av juli har jeg latt de siste sukkerertene tørke på rot for og ha frø til neste sesong :-)

Og nå i juli er tomatene, agurkene, squashn, auberginene også kommet for ikke å snakke om grønne bønner...  Så nå er vi for noen uker og mnd helt egenforsynte på grønnsaker...









Hellers virker solsikke-støttene mine helt perfekt, gleder meg til de blomstrer:

skal ta et bedre bilde til neste gang, lover, men det er en tomatplante som støtter seg på solsikken...




 Heldigvis så blåser vi i EU-regler her på landet i Frankrike, ellers kunne vi vil ikke spist denne:



For ikke å glemme at vi har forspist oss på verdens deiligste aprikoser... Forskjellen på egne og kjøpte aprikoser er som forskjellen på norske og importerte jordbær i Norge...
Vi har fortsatt jordbær, og de er like gode som de norske :-)
Rips og solbærene er plukket og syltet.




Jeg har allerede lagt opp masse innlegg fra grønnsakene på bloggen, det er bare å lete, og flere kommer det ;-) Her er oversiktene over alle hagen og marken innleggene mine.

Og her er flere bilder for de som fortsatt følger med, blir litt langt når jeg ikke klarer å grupere bildene, men skal se om jeg finner ut av det til senere...









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)