19. juni 2015

Kålskudd og Kålblomster fra Kjøkkenhagen

Er planta spiselig så er den det ;-)
...med tidene har vi utviklet en masse dårlige vaner,
kan vel kalle det overflodsvaner.
Vi kaster til vanlig en masse mat,
både mat vi hvet vi burde ha spist og mat vi kanskje ikke visste at var spiselig ?

Gulrotgress, reddikgress og rødbetblader er noen av disse glemte ingrediensene,
her i Frankrike er det fortsatt bestemødre som lager suppe på redikkbladene !

Når brokkolin er høstet plukkes de nye skuddene og forlenger sesongen,
mine holdt i 9 mnd i vinter!



Kålplantene mine fikk i høst
(her plantes de både vår og høst, eller nesten hele året)
en kjempestart for så å slutte å vokse helt,
for varmt ? ikke nok vann ? ikke vet jeg,
men jeg lot de nå stå til beddet skulle gjøres klar til neste kultur.

Etterhvert kom det mange skudd, små rosenkål vokste til blader, alle sammen fikk blomster osv.
...det var da det slo meg at jeg kunne sikkert spise mer av planta enn bare 'kålhode',
men litt rart at man aldri så de i oppskrifter etc...

Vel, det var egentlig bare å smake ;-)
...var de for sterke på smak, nei litt bittrere men ikke mye og uansett med alle de ville plantene jeg er vant til så skal det være veldig sterk smak for å bli for sterk...

Riktig godt var det med kålblomster :-)










Inne på kjøkkenet ble de brukt til det meste,
wok, gryter, panneretter, supper...

Mest til lunsj hvor jeg steker dem i ghee eller kokosolje og serverer ved siden av f.eks. egg...








Inspirasjon :-)

.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)