23. okt. 2015

Glutenfrie Halloweenkjeks

Mørdeig er typisk en klassisk deig,
også kalt 1-2-3 deig i Norge.
Til terter, til kaker og uten sukker blir det paideig.

Det er derfor ikke den enkleste deigen å etterligne uten gluten,
uten melkeprodukt (smør), uten egg og uten sukker...

Men ingenting er umulig, så det kommer før JUL ;-)






I første omgang har jeg laget en uten vanlig mel,
men pga av tidspress brukte jeg smør og vanlig sukker ...

Husk det er mengden som teller !

Mørdeig

1/2  (liten) dl sukker
100 g smør
100 g rismel og hirsemel
100 g kokosmasse
1 eggeplomme

Halloween-krydder:
1 ts gurkemeie
1/5 ts pepper
1 ts kanel
1 ss tørket ringblomst

Bland alt godt sammen i en kjøkkenmaskin,
først sukker og smør i terninger, deretter mel og krydder, eggeplomme og kokosmasse.


Hvis du synes den er tørr kan du tilette litt av eggehvitten, er den våt kokosmasse...

Rull deigen til en pølse i plastfolie eller bakepapir og legg den i kjøleskapet.

...etter en time eller mer kan du kjevle ut klumper og stikke ut kjeks,
eller lage terter...



 Jeg kjevler ut immelom to lag plast eller bakepapir så slipper jeg å søle og ikke setter det seg fast hverken på benken eller kjevla, smart !
Min ble kjevlet ned til 2-3 mm, men 5 er også helt ok til kjeks.

 I mangel av utstikkerformer til halloween,
satte jeg Chantelle på jobben...
 og en eplesive er ganske likt en typisk gresskar utstikker.
Resten er Chantelles frihånd og en ekorn-utstikker.





Stikk ut eller skjær ut ønskede former,
hvis du ønsker å lage doble kjeks med syltetøy eller honning i midten husk å lage hull i noen,
som du ente bruker i midten (3 kjeks) eller som du legger på toppen (2 kjeks).
Hvis du ikke skal fylle anbefaler jeg å kjevle litt tykt.
Vil du pynte med eple, pepperkorn, nellikspiker, nøtter, rosiner etc.
gjør det før steking så pynten setter seg fast.


 stek på 150 grader varmluft i 10 minutter,
-husk at tykkelsen bestemmer tiden: mine var ca 2-3 mm
ovnen min var litt varmere når jeg satte de inn...
Sjekk at de har fått litt farge og stek eventuelt litt til.



Avkjøles helt før du rører,
de er ganske skjøre.

Serveres eller fylles, pyntes og serveres.

...med blåbærgele...
 ...med honning...

Sett på 'lokket'...




A croquer...

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)