8. okt. 2014

Kjøkenhagen MIN i September

Nå er det lenge siden jeg har tatt dere med i kjøkkenhagen min :-)




I Juli begynner tomater å bli modne og deretter paprika og auberginer,
og mye mye mer:















I August og ikke minst i September er det gresskarene sin tur,
og de ble fine i år,
sjekk de stilige karene her:








Sommerkål'n er innhøstningsklar og kål til høst og vinter er plantet,
det er Rødkål som jeg plantet for å melkesyregjære og brokkoli,
det fine med brokkoli (ihvertfall sommervarianten) er at når du har høstet den store buketten som kommer først, kommer det mange små,
jeg kan plukke nok til 2 ca 2 ganger i uken på mine 12 planter,
særlig når temperaturen ble lavere,
de liker ikke sommervarme ;-)



 Gamle planter foran og nyplantede bak :-)


Etter to pakker med Kale kål frø, fikk jeg reddet noen små ynkelige skudd fra sneglene,
de bare elsker dem :-P
Disse skuddene på 3-4 cm plantet jeg i beddet med sneglegift,
sorry men  noen ganger må man bare...
og etter noen uker har de fått normal størrelse ,
jippy!!!
dvs. de skal bli mye større...



Tagetes gjør godt for både øyne og planter,
så ettersom blomstene visnet på de jeg kjøpte i våres har jeg tatt frøene og sådd nye,
og gjett hva de er større og flottere enn de jeg kjøpte :-)
-husk det er spesielt røttene som er fordelaktige,
derfor når planten er vissen og skal bort, klipper du den og lar røttene være i jorda...


Grønne bønner, urter, mais, salat, purre, selleri har også vært på menyen i høst.
Faktisk har kjøkkenhagen vært en kjempesukess i år,
alltid noe som ikke går og det var agurker og basilikum,
sorry Chantelle 'no pesto' :-(








Sist men ikke minst har jeg i år prøvd å ta vare på frø fra diverse grønnsaker og ville planter,
f.eks. pourpier og ville gulrøtter :-)





...nei det var ikke sist bare minst ;-)

Jeg har også vært i bjerkeskogen min og hentet blader og jord,
jorda i skogen inneholder masse muggsporer som grønnsakene liker,
så har du mulighet er det lurt og blande det inn i jorda de,
bladene er fint bunndekke ogsp gjødsler de når de råtner :-)







.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)