17. okt. 2014

Ukemeny i Lavkarbo, Paleo-stil, uke 43


Vi fortsetter med enn sunn og ukomplisert meny for uken som kommer ,
Paleo livsstil er vel også enkel matlagning hvis vi filosoferer litt over fortidens forfedre,
og ikke minst konservering av mat når den er i sesong,
for tiden er det bl.a. gresskar, nøtter, sopp og epler som høstes :-)

-ta handlinga i ro og fred på lørdag og du kan gjøre andre ting resten av uken :-)

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)


Rillettes du Canard

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med diabetes og andre livvstilsykdommer...

Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

Har begynt på kostholdsveileder skolen
og i den forbindelsen lærer jeg mer om mer,
bl.a. var det nettopp ett seminar om karbohydrater hvor bl.a.
Gry Hammer fra bloggen Fra Jord til Bord foreleste,
og det kom her frem at ved å koke potetene og så avkjøle de så mistet de mye av stivelsen,
du kan deretter spise de kalde (potetsalat)
eller steke de og de har fortsatt mindre påvirkning på blodsukkeret :-)
Gode nyheter !!!!!!!

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn-plate ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!


Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje til majones...


Ukens meny:

Lørdag:

Det er høst og da benytter vi oss av lammekjøttet,
i dag en god (stor) stek som du finner oppskrift på HER,
og i morgen rester...




Søndag:

Restemat på en søndag ?
...neida jeg har ikke blitt helt tullete,
men DENNE er såå god også er det så godt med Indisk mat :-)



...også passer det så godt med denne desserten til som jeg akkurat publiserte HER






Mandag:

I dag baker vi en hel fisk i ovnen,
her ble det en villlaks fra andre siden av kloden...
la den få 20-40 minutter på 200 grader ettersom hvor stor fisk du har,
la hale, hode og finner være med...

Serveres med f.eks: Purre og gulrot stekt i kokosfett,
og masse hjemmelaget majones nam nam




Tirsdag:

Kylling er det ofte på tirsdager, eller riktigere sagt kalkun helt enkelt fordi det ofte er vilt eller annet rødt kjøtt i helgen fisk på man-ons-fre og da må jo det hvite kjøttet komme i mellom ;-)

Kalkunfileten er skjært i strimler og stekt sammen med litt paprika.
Sesongens gresskar og litt gulrot i biter,
stekt i kokosolje og krydret med muskat og tilsatt havrefløte (kremfløte) det blir nesten en stuing...
Servert med sort ris fra carmargue og da selvfølgelig kommer også saltet jeg bruker derifra ;-)

(annonse)
...og for dere som ikke har smakt carmargue salt så kan det kjøpes hos matbazaren.no,
 -10% siden dere leser bloggen min ;-) ved bruk av kodeordet : godtogsunt
(annonse)



Onsdag:

Og hva skjedde med fiskeskroget og resten av fisken,
den var jo stooor...

Jo den ble til kraft sammen med rekeskrell.
Så ble det suppe av kraften, kokt med gresskar og purre.
Serveres med resten av fisken :-)



Torsdag:

Torsdag er fin dag og tenke på rester fra fryseren,
her lir det kjøtt fra kraftkoking servert som
Mireton, oppskrift HER
Brokkoli eller grønne bønner til ?







Fredag:

Da var det lenge siden jeg har laget og servert fiskeboller,
så hvis du ikke har Sushifredag så prøv fiskeboller ;-)
HER er min favoritt.
(du må selvfølgelig ikke lage dem selv ;-)



Frokost-tips

Frokosttipset mitt ) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)

Det kommer selvfølgelig en forklaring på dette når kveldene blir lengre,
men det hjelper på de siste to standhaftige kiloene ;-)
-og energien er på topp hele formiddagen ...



Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Ikke glem litt melkesyregjæret kål eller annet.
Ofte er kjøttdelen lever (paté), kjøttpålegg eller blodpølse,
og fiskedelen kan være makrell i tomat, tunfisk, fiskelever..
-slikledes kan de også lettvint brukes i  lunsjboksen...



Jeg drikker Vannkefir  hele dagen, det beste er å drikke ca 1/2 dl hver 1/2 time, men det kan jo være litt vanskelig å tenke på, så jeg fyller opp en 1/2 liters flaske også smådrikker jeg av den, hver gang jeg tenker på det og spesielt hvis jeg er fysisk aktiv, selvom det sevfølgelig er lettere å huske når jeg ikke gjør noe ;-)

 og kombucha rett før og til måltidene.
-har akkurat testet med hibiscusblomst : KJEMPEGODT og lekker farge ;-)


Ukens Dessert 

Hvis ikke den indiske Gulrotdesserten falt i smak eller dere vil ha en dessert til,
så fant jeg denne i arkivet, slettes ikke dum og mel og søtning bestemmer dere selv.
Klikk HER for denne Sitronterten med Epler :-)







Ukens prosjekt
...det blir å lage Rillettes, det fordi det er leeenge siden og jeg ble så inspirert av utvalget hos matbazaren som var så snille å sponse giveaway'n på bloggen. Jeg lager min av and og kanin, oppskrift HER
...og for dere som ikke får tak andekjøtt e.l. så kan dere få kjøpt det hos matbazaren og dere kan få sjangsen til å vinne ett gavekort på 400,- se link under ;-)


Annonse:

Hvis du enda ikke har fått med deg at det er Giweaway på bloggen ,
så er du herved invitert til å være med og som nevnt er det gavekort på 400,-
fra Matbazaren :-) Det er enkelt å være med, bare kikke på siden og/eller like på facebook,
så må du legge igjen en kommentar på blogginnlegget eller på Godtogsunt sin facebookinnlegg.
hvis du er så grei og deler videre er det kjempesnilt :-)
Lykke til :-)
Link finner du HER eller øverst til høyre på siden.


Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ønsker dere en stressfri herlig uke :-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)