25. okt. 2014

Litt sunnere Pommes Frites

Hvis du snuser litt på lavkabo eller paleo,
 er noe av de første man legger merke til at poeter ikke skal brukes,

Poteter er stivels og stivelse er karbohydrater og alle karbohydrater består av sukker,
ergo spiser vi poteter spiser vi sukker...

...men poteter er jo ankret i norsk kosthold...

Så hva kan vi da gjøre for å gjøre dem ihvertfall litt sunnere,
to løsninger etter mitt hode,
altså ikke vitenskapelig bevist bortsett fra kansje forslag 1...




1 Forslag:
Poteter som er kokt-stekt og avkjølt blir til resistent stivelse som passerer gjennom tarmen nesten uten å gi fra seg næringsstoffer ( ifølge Gry i bloggen Fra Jord til Bord)
ergo: er kalde poteter - potetsalat ikke så ille.

2 Forslag:
Jeg deler opp og legger potetene i saltvann, som i melkesyregjæring,
lar de stå minst 48 timer,  slik blir noe av sukkeret brutt ned (?),
 eller jeg legger de i vann med vannkefirkorna mine og en tsk sukker,
 de lever av sukker og det ser riktig så sunne ut etter 48 timer,
jeg drikker ikke vannet ;-)
-siler av vannet og skyller før jeg steker eller koker...







Lager du potetene som en del av en panne spiser godfolket mindre poteter,
uten at de ikke har fått poteter ;-)



Noen ganger holder det å spise litt mindre,
litt sjeldnere og kanskje styre litt ekstra ;-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)