3. okt. 2014

Ukemeny, uke 41, paleo, lavkarbo


Vi fortsetter med enn sunn og ukomplisert meny for uken som kommer ,
Paleo livsstil er vel også enkel matlagning hvis vi filosoferer litt over fortidens forfedre,
og ikke minst konservering av mat når den er i sesong,
for tiden er det bl.a. gresskar, nøtter, sopp og epler som høstes :-)

-ta handlinga i ro og fred på lørdag og du kan gjøre andre ting resten av uken :-)

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)



Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med Diabetes.


Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

Har begynt på kostholdsveileder skolen
og i den forbindelsen lærer jeg mer om mer,
bl.a. var det nettopp ett seminar om karbohydrater hvor bl.a.
Gry Hammer fra bloggen Fra Jord til Bord foreleste,
og det kom her frem at ved å koke potetene og så avkjøle de så mistet de mye av stivelsen,
du kan deretter spise de kalde (potetsalat)
eller steke de og de har fortsatt mindre påvirkning på blodsukkeret :-)
Gode nyheter !!!!!!!

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!


Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje til majones...


Ukens meny:

Lørdag:


Fikk lyst på fiskesuppe,
vel det blir nesten det, men jeg har reker i fryseren så det er litt enklere ;-)
HER er oppskriften jeg skal bruke.


Søndag:

Rådyrstek, 
egentlig ett helt lår men jeg skjærer ut en god stek og litt kjøtt til en lunsj, 
bena fryser jeg ned til neste kraftkoking ;-)
Planen var å bake den innpakket i salt,
siden det er kjempegodt og jeg mangler bilder til oppskriften som allerede er på bloggen...
...men siden været var så flott og jeg var for lenge ute,
stekte jeg den helt vanlig i ovnen på høy temperatur og serverte blodig stek
 (rådyrkjøtt er jo veldig mørt i seg selv og ber ikke om langsteking)





Mandag:

Dagens fisk blir en hvit fiskefilet pakket inn i bacon og stekt akkurat passe ;-)
Se HER hvordan jeg gjør det,
servert med asparges...



Tirsdag:

Kylling eller kalkunfileter har høyt proteinnivå og det er ikke så dumt,
og siden fiketrærne er i sesong,
foreslår jeg DENNE oppskriften,
men bruk nå gjerne kålblader :-)
-lager du mange nok eller bruker tykke fileter trenger du ikke tilbehør,
lag heller en litt større salat med f.eks. tomater - paprika...




Onsdag:

Skriker ungene etter 'vanlig' mat,
lag DENNE lasagnen,
 den er ikke helt paleo eller lavkarbo men den er glutenfri,
og for en mer lavkarbo kan du lage saus med f.eks. havremelk
 (jeg fortrekker det for soya) 
og bruke aubergin eller gresskar som 'lasagneplater, 
bare det er kjøttdeig og gratinert så går det sikkert 'rett hjem' ;-)




Torsdag:

Torsdag blir ofte restedag,
 og denne er ikke noe unntak,
rester ble fisk fra en tidligere middag,
Hva finner du i fryseren ?
-pesto av kruspersille og hjemmelaget majones, litt grønne bønner og middagen er grei...






Fredag:

Hva med Fylte tomater som fredags-snacks,
de kan fylles med det du ønsker med klar favoritt er kjøttdeig,
se HER hvordan jeg gjør det.



Frokost-tips

Frokosttipset mitt ) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)

Det kommer selvfølgelig en forklaring på dette når kveldene blir lengre,
men det hjelper på de siste to standhaftige kiloene ;-)
-og energien er på topp hele formiddagen ...



Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Ikke glem litt melkesyregjæret kål eller annet.
Ofte er kjøttdelen lever (paté), kjøttpålegg eller blodpølse,
og fiskedelen kan være makrell i tomat, tunfisk
-slikledes kan de også lettvint brukes i  lunsjboksen...

Denne uken har deg gått i fiskelever, jeg kjøpte en kjempestor en på mandag (handledagen min) og den hermetiserte jeg i mindre glass, de må gjerne stå litt så smakene får gjordt seg, men jeg måtte jo teste litt og litt til og så enda litt til ett par dager ekstra for å være helt sikker på at jeg skulle kjøpe mer neste handledag hihi -oppskrift kommer så klart...
-ca 60-100 g fiskelever og to egg + litt ekstra så har jeg minst 1000 kcal til lunsj ;-)




Jeg drikker Vannkefir  hele dagen, det beste er å drikke ca 1/2 dl hver 1/2 time, men det kan jo være litt vanskelig å tenke på, så jeg fyller opp en 1/2 liters flaske også smådrikker jeg av den, hver gang jeg tenker på det og spesielt hvis jeg er fysisk aktiv, selvom det sevfølgelig er lettere å huske når jeg ikke gjør noe ;-)



 og kombucha rett før og til måltidene.

Det står om KOMBUCHA i bladet 'Ren Mat'
og vi får masse forespørseler på scoby'r om dagen,
ikke nøl med å spørre dere også, så formidler jeg så godt jeg kan :-)

Anbefaler å teste med Ingefær (og eventuelt gurkemeie),
 kombucha  blir sinnsykt godt !
...og teoretisk skulle det jo bli en energidrikk med mange gode sider ;-)



Middagene er raske men de begynner ofte med en salat.
Nesten alt kan brukes i en salat, 
men du behøver ikke mer enn 2-3 ingredienser for en enkel forrett/siderett til middagen.

SLIK lager jeg raskt en vinaigrette som holder til flere dager.
-og det er veldig sunt med litt olivenolje og eddik i begynnelsen av måltidet ;-)

Har du glemt å ta opp eller kjøpe inn til dagens middag så lag en komplett salat da vel,
f.eks. DENNE




Ukens Dessert 


Eplene modner og er klare til bruk.
Jeg må dra frem DENNE oppskriften på en eplepai med vaniljekrem,
den er IKKE hverken paleo eller lavkarbo,
full av både sukker og gluten,
men det skal jeg gjøre noe med og det kan vel dere prøve også ;-)
Sett sammen forskjellige oppskrifter (fra bloggen her eller andre) og lag denne sunn,
for den er bare himmelsk god :-)
-og post gjerne resultatet og hva dere gjorde i kommetarfeltet,
eller på facebooksiden min med bilde ;-)

Jeg fikk til en som ble supergod
-uraffinert rørsukker, bjerkesukker, havremelk, kokosmel, nøttemel, ghee etc





Ukens prosjekt gjentar seg: blir å melkesyregjære kål, samt koke kraft.
Kraft kan brukes til suppe, saus, koking av det meste eller bare som drikke.
Drikke den til frokost og det er alt du trenger :-)
HER finner du fremgangsmåten,
men helt enkelt koker du kraftbein i vann med eddik i,
kok dvs. trekk i flere døgn, har du fyr i vedovnen eller peis kan gryta stå akkurat passe nærme varmen til at den småputrer som i gamle dager, og fortsatt på gårder her i Frankrike :-)

Les HER om hvorfor og hvordan jeg melkesyegjærer

-i tilegg til å følge dette spisemønsteret tar jeg omega 3 og magnesium ;-)

Melkesyregjæret asparges var veldig godt og skal gjentas, 
de skjært i mindre biter var lurest da de kan være litt harde
 og med 'tråder' siden de ikke er kokt...


Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ønsker dere en stressfri herlig uke :-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)