11. okt. 2014

Ukemeny for uke 42, Paleo, lavkarbo helt enkelt sunn ;-)

Både lunsj og middagsforslag,
som du selvfølgelig fritt kan bytte om eller velge imellom :-)

Vi fortsetter med enn sunn og ukomplisert meny for uken som kommer ,
Paleo livsstil er vel også enkel matlagning hvis vi filosoferer litt over fortidens forfedre,
og ikke minst konservering av mat når den er i sesong,
for tiden er det bl.a. gresskar, nøtter, sopp og epler som høstes :-)

-ta handlinga i ro og fred på lørdag og du kan gjøre andre ting resten av uken :-)

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)





Denne uken gjør vi en liten vri ;-)
Jeg har nemmelig registrert alt jeg spiser i forbindelse med
at jeg studerer kosthold for å kanskje en dag kunne bli kostholdsveileder,
i den forbindelse må jeg få en forståelse av hva man spiser av kcal og fordelingen på fett, karbohydrater og proteiner, kjempegøy !

Frokosten er ikke med da den som regel er en kopp kaffe og så drikker jeg litt vannkefir med jevne mellorom frem til lunsj, hvis jeg har lyst ti å trene litt (10 min eller en intensiv gåtur på 25 min) så drikker jeg en kopp med kraft, for å få krefter hihi

Derfor får dere her ikke noen (?) linker til oppskrifter men en ren liste over en ukes måltider.
Lunsj og middag, som dere ser kan lusjene bli litt like og ofte bestå av fisk. Det samme kan skje på middagsfronten, til tross for at ideen er å skifte hver dag, men er det mye rester (f.eks. to jeg opp ett helt rådyrlår og da er det jo til flere middager)...

Vi prøver  eller da setter vi i gang ;-)
og hvis dere har tid til å legge igjen en liten kommentar om dette var bedre eller dårligere enn de vanlige menyforslagene så hadde det vært koselig med ett lite hint i kommentarfeltet under, ikke noe passord og dill så skulle gå veldig fort...

Ukens meny:

Lørdag:


Lunsj: 
Hamburger/karbonade av rent kjøtt 100g, stekt egg, pesto, 2 ss melkesyregjæret kimchi
Middag:
Kalkunfilet 150g, grønne bønner og paprika


Søndag:

Lunsj:
Nøttefylt fugl med grønnsaksaus - eplecrumble
Middag: 30g Kalkunrull-2 stekte egg-30. bacon-purre-spirer-1 ss majones

Mandag:

Lunsj:
2 dl kraft-egg-bacon-3 ss melkesyregjæret kimchi
Middag:
Biff-spirer-paprika


Tirsdag:

Lunsj:
fiskelever 60 g-2 stekte egg-paprika-spirer-majones-løk
Middag:

Svinekotelett - grønne bønner


Onsdag:

Lunsj:
100 g tunfisk-spirer-2 stekte egg-majones-paprika
Middag: stekte kjøttrester 100g-gresskar-purre


Torsdag:

Lunsj:
fiskelever 60 g - 2 stekte egg- spirer-paprika-squash
Middag:
Suppe på kraft med kjøttrester og grønnsaker-pesto


Fredag:

Lunsj:
Skinkerull 30 g - 2 stekte egg-squash-løk-3 ss melkesyregjærede bønner 
Middag:
Laks-quinoa-purre-pesto

Bilder fra ukens måltider:









Frokost-tips

Frokosttipset mitt ) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)

*****************




Oppsumeringen av kcalorier etc
 (vitaminer og mineraler er også med) 
er nok ikke superpresist,
ingen steder er det målinger på hjemmelage mat som f.eks. kokt kraft...

Derfor er nok ikke verdiene helt i tråd med det jeg faktisk har spist.
Jeg har lagt til litt smør, olivenolje etc
 for jeg bruker god med ghee eller kokosolje når jeg steker og har ofte olivenolje over spirer etc.
I gjennomsnitt for de syv dagene er dette ca, 
1430 Kcal,
fordelingen på næringstoffene er:
Fett 116 g
Karbohydrater 30 g
proteiner 65 g
-mens forbruket mitt av kcalorier ligger på rundt 2000.


Det store spørsmålet er om det slik er mulig å gå ned en kilo eller to,
eller blir de gjordt om til muskler ?
-de forsvinner ihvertfall ikke på vekta,
men det er borte en cm eller to på alle steder det måles...


 kombucha rett før og til måltidene,
eller litt vann + eddik
for å kompansere for vinglasset ;-)






Ukens Dessert 


Eplene modner og er klare til bruk.
Prøv DETTE eplebrødet laget av surdeig
-men husk at karbohydratene ikke blir borte selvom glutenet blir mindre...





Ukens prosjekt  eller det jeg har vært flink til i ett par uker nå er spiring av alfafrø,
en porsjon til lunsj hver dag :-)
Du kan lese HER om hvordan du spirer frø :-)

Les HER om hvorfor og hvordan jeg melkesyegjærer

-i tilegg til å følge dette spisemønsteret tar jeg omega 3 og magnesium ;-)



Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.


Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med Diabetes.


Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

Har begynt på kostholdsveileder skolen
og i den forbindelsen lærer jeg mer om mer,
bl.a. var det nettopp ett seminar om karbohydrater hvor bl.a.
Gry Hammer fra bloggen Fra Jord til Bord foreleste,
og det kom her frem at ved å koke potetene og så avkjøle de så mistet de mye av stivelsen,
du kan deretter spise de kalde (potetsalat)
eller steke de og de har fortsatt mindre påvirkning på blodsukkeret :-)
Gode nyheter !!!!!!!

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!



Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje (eller/og olivenolje, ghee) til majones...


Ønsker dere en stressfri herlig uke :-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Så skøy at du tar Kostholdsveilederstudiet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er noe jeg har hatt lyst til lenge :-)

      Kjempegøy å studere noe som en interesserer seg for, tipper du har tatt det samme kurset ;-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)