1. nov. 2015

Ukemeny 45/2015 : Faste før julebordsesongen

Sommer og høstferie er over,
Halloweenfesten også,
på tide å lade opp til Julebordsesongen og Jul...

Jeg har derfor tenkt å gjøre som i fjor å legge inn en uke med faste,
ihvertfall nesten faste,
altså ikke baaare vann ;-)

...men masse grønnsakskraft nam nam





For dere som ikke vil faste,
så finner dere tidligere ukesmenyer i menyen til venstre.

HER har jeg samlet litt informasjon om faste,
som jeg anbefaler å lese både for motivasjon og forståelse...


Ukens meny:


Frokost



Intermediere faste eller kraft.
Drikk te (grønn eller urter) istedet for kaffe hvis mulig.



Lunsj

.
I ned og opp trappingsfasen spiser du lunsj,
men litt mindre og bare lettfordøylige kokte grønnsaker,
samt litt kjøtt (lam, kalkun, kanin) eller gjerne fet fisk som villlaks, makrell.


Middagene:
.


Søndag:

I dag passer det å koke en skikkelig stor gryte med grønnsakskraft,
slik har dere lunsj og middag de neste dagene :-)
Ta den største gryta og bruk det du har av grønnsaker,
eller hvis du skal handle inn gå for grønt som f.eks. spinat.
...eller enda bedre plukk brennesle og løvetannblader!!!
Jeg tok også ett gresskar, som jeg bare delte i biter med innmat og skall...
Lagde du noe med gresskar til halloween,
passer det jo utmerket og ha i restene.
Bruk også mye urter, krydder, urter og det du måtte ha som gir smak, ingefær, hvitløk :-)
og 1 ts grovt ekte salt per liter vann.







Til lunsj og middag kan du ha de kokte grønnsakene og reste av kjøtt eller fisk,
du kan også ta av litt kraft og trekke fisk-kjøtt :-)
-enkelt og greit ...

Sviskesuppe til dessert er en god idee for å få fart på magen,
det er en fordel å tømme tarmene ;-)
HER fant jeg en superenkel oppskrift :-)


Mandag:

Gjør som søndag og spis trekte grønnsaker med kjøtt eller fisk,
ikke overspis og drikk også kraft til.

Tirsdag:

1. dag  i fasten, hvis du ikke har fått fart på tarmene etter sviskesuppa,
ta en ss olivenolje i lunkent vann ...

Drikk masse hele dagen urtete, grønn te (uten sukker så klart), vannkefir, kombucha og vann.
Ta gjerne tilskudd av magnesium og et multivitamin-mineral tilskudd.

Grønnsakskraft til lunsj (termos ;-) og middag,
så mye du vil.
Lurt og deilig å gå en tur.



Onsdag:

2. dag av fasten.
Du gjør som første dagen...
Grønnsakskraft så mye du vil ha :-)
-jeg har sitron og korianderpulver i min for ekstra smak.


Torsdag:

3. dag i fasten.
fortsett med drikke og grønnsakssuppe,
det er enklest i kopp men: i suppebolle med skje går det saktere,
man har følelsen av å faktisk spise ett måltid.


Fredag:

Er du fornøyd med en tredagers kur,
kan du nå trappe opp,
eller hvis du ønsker så fortsetter du 2-4 dager til 7 totalt maks ;-)

Det er viktig å spise seg sakte opp igjen,
helst tre dager, dvs å ikke overspise eller kaste seg over en masse forskjellig tungt fordøyelig mat...


For å tilføre kroppen litt ekstra godt før den første maten,
spiste jeg i løpet av morgentimene
ca. 4-5 ss kokosfett med litt kokos og Himalayasalt på,
ved siden av en stor varm kopp med sitron-vann og magnesium,
magnesium er ikke godt,
 så bedre å ta en dose i ett mindre glass og skylle ned med sitronteen ;-)



Lunsj er det fortsatt suppe,
men nå med litt grønt i f.eks. spinat, kål, squash...

Middag fortsetter vi med suppekraften,
trekk ett stykke fisk i og grønnsaker du liker.




Lørdag:

Hva med en skikkelig kanin fest,
eller selvfølgelig kan du bruke kalkun eller kylling,
Oppskriften finner du HER




Søndag

Fasteslutt og ukeslutt ...

Fortsett med dampede grønnsaker og enkelt kjøtt og fisk.

Til middag kan du nå trygt spise litt normalt igjen,
men uten å overdrive mengdene og karbohydratene.

Jeg foreslår en skikkelig god Andefilet :-)
som du finner HER, God Helg !





Ukens prosjekt

Blir å koke kraft og denne gangen grønnsakskraften som skal 'spises'
i dagene du faster og litt før og etter for å trappe ned og opp igjen :-)
Som nevnt over lager jeg denne grønnsakskraften mest på grønne blader:
Brennesle, spinat, mangold, gresskar, hvitløk, purre, helt krydder, masse urter...
Alikevel manglet den litt smak,
er jo vant til kjøttkraft...
Jeg tilsetter derfor en god dose sitron i suppetallerkenen og det er kjempegodt!

Hvis du ikke fikk kokt den på søndag kan du gjøre det over natten eller i løpet av dagen, på plate under kokepunktet eller i ovnen på 90 grader.










Ønsker dere enda en energifull uke ;-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)