15. mars 2013

Tartarbiff av hest

Når jeg søker på oppskrifter med hestekjøtt på fransk,
 er tartar den retten som hopper opp først og i størst antall.
Så mange Franskmenn kan vel ikke ta feil dvs. på den gastonomiske fronten ;-)




Innhold:

Først og fremst må det hestekjøtt av god kvalitet til.
(finner du ikke hestebiff så går det bra med okse, men husk å bare bruke ferskt kjøtt)
Resten av ingrediensene per porsjon:

100 gram Skrapet/ kvernet kjøtt 
1/4 hakket  Løk
1 presset Hvitløkbåt
2 ss hakket Persille
1/4 ts Pepper
Litt olivenolje 
Litt Tabasco/chili (valgfritt)
1 Eggeplomme
 1 ss Kapers








Kvern kjøttet eller aller hest skal det skrapes...




 Alle ingredienser (untatt eggeplomme og kapers) skjæres smått og blandes, 
la gjerne blandingen stå kaldt en stund så smakene fordeler seg. 
Ved servering lager du kaker med en liten fordypning på toppen,
 hvor du legger eggeplommen og heller kapers over. 
Pynt gjerne med litt salat ved siden av og server med godt brød.


Når jeg har spist denne på restaurant i Frankrike var eggeplommen og kapers blandet inn i kjøttdeigen, men jeg synes det er så lekkert servert slik at der holder jeg på mine egne vaner.

...så er det bare å nyte det ferdige resultatet, lekkert ?

...og lurte du på om det var godt ? yummi !



Når man begynner å spise, husk å spise eggeplommen sammen med kjøttet :-)






Bon Appétit !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)