17. mars 2013

Indisk Lammegryte

Lammekjøtt er noe vi sjelden unner oss,
til tross for at det er en av mine favoritter (har egentlig mange favoritter :-) )

Det ble alikevel en etterlengtet lammebog rett før påske
 (og hvem vet kanskje det dukker opp en i påsken også ...)

Med litt salat først, grønnsaker, ost og youghurt til slutt,
trenger man ikke så stor porsjon til hovedrett.

 1700 g kjøtt holder da fint til to middager ;-)
...og rester til frokost ;-)

Denne gryta ble altså laget på rester av en lammestek,
men kan selvfølgelig lages med ferskt kjøtt, koketider er nevnt i oppskriften.

Den er ikke veldig sterkt krydret, ti tross for teskje på teskje med krydder,
etter min smak akkurat pase for å ikke drepe lammesmaken, men for all del du kan bruke mer ;-)


Til min Eksotisk Lammegryte (4-5 per.) trenger du:

lammekjøtt, jeg beregner 100 gram per person
( men er det mer er jo det bare fint, dette er veldig godt oppvarmet dagen etter)

 litt olje/andefett

6 kardemommekjærner(splitt dem med fingrene)
 4 nellikspiker
 1 kanelstang
1 ts spisskuminfrø




 2 løk
 4 hvitløkbåter
 2 cm ingefær




 1/2 aubergine
 1/2 paprika

 1 ts garam masala
 1 ts malt spisskumin
 1 ts malt paprika
 1/2 ts malt pepper
 1/2 ts cayenne (kan sløyfes)
 1/2 ts grovt salt


2-3 dl kraft (som du fikk ved koking av bein og avskjær)
 2 dl kokosmelk
 2 ss sitronsaft
 1 ss sukker.
Hakket persille eller koriander


Slik gjør du, du har tre alternativer:
  1. Småkok lammekjøttet i ca 5 dl vann (blir til kraft) i ca 45 min, eller til det er mørt.
  2. Hvis du kun lager denne gryten  kan du la gryta koke 45 min til slutt og bruke vann istedetfor kraft, pass iallefall på at det ikke koker tørt eller koker seg fast. Anbefales.
  3. Du kan også bruke kjøttrester fra en fårikål + kraft/buljong.
Skjær opp løk, hvitløk, ingefær i smått, bruk gjærne en kjøkkenmaskin med kniv i så det blir en puré!


Varm opp litt olje/fett i en sauteuse/wok/panne med høye kanter...

Når fettet er varmt har du i alle hele krydder, stek ca 30 sekunder.




Tilsett løkblandingen, rør rundt og la steke til det begynner å brunes eller oljen skiler seg fra løken.


Tilsett resten av krydderet, fortsett og steke.
Deretter has kjøttbitene i (hvis de er ustekte, ellers etter grønnsakene, når de er litt brune på alle kanter has aubergine og paprika i (skjært i terninger).
(jeg hadde squash, aubergine og tomat på glass fra i sommer og tilsatte paprika)


Bland godt og ha på litt kraft, kokosmelk, sitronsaft og sukker.

(min lammestek  var honningglasert, derfor hadde jeg ikke i sukker)




Rør godt og la småkoke til den skal serveres, men minst ti minutter (den tiden det tar å koke ris).
Hvis du har brukt rått kjøtt lar du det koke i ca. 45 minutter.
Ha over hakket persille eller koriander rett før servering.



Server med litt kokt ris og/eller godt brød.

Bare en ting å si: Kjempegodt !!!



Restene, ja det ble litt rester,
har jeg hatt i en bolle med risen i bunn og sausen over til å varme opp som middag til to :-)
+ en liten rest med bare sausen som jeg må tenke litt på, mulig det blir smørbrødpålegg til lunsj :-)





Bon Appétit !


Honningmarinert Lammestek finner du HER

1 kommentar:

  1. Ser kjempe godt ut. Fint å få tips til hvordan bruke opp restematen, er litt dårlig på akkurat det. :) Irene

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)