28. mars 2013

Påskekrans med brøddeig

Her kommer årets innbakte egg :-)
-i år har vi inkludert tilbehøret også, alt fiks ferdig til å nytes !





Noen som sa picknic ?

Dette trenger du til 4-5 porsjoner:

Liten brøddeig av ca 300 g mel
4-5 egg
Matfarger
Smørepålegg
Litt urter


Hvis du ønsker å farge eggene må de legges i farge dagen før, eller ihvertfall ett par timer.
Bruk hvite egg, 
det finnes ikke her så jeg måtte bruke brune og et er helt umulig å farge de gule :-( 
Ble kjempefornøyd med det røde og grønne, men det blå ser litt grønt ut, du vil altså få lysere resultater med hvite egg.
Slik gjør du:
Ha litt farge og vann i en plastpose, ha ett eller flere egg oppi og surr posen sammen så nærme eggene så mulig, det skal ikke være noe luft, la de ligge slik og snu litt på posen innimellom for å være sikker på at det blir jevnt fordelt. Husk at du får ikke noe sterkere farge enn du har på vannet.


Les mer HER om farging av egg.


Jeg lagde en brøddeig av 1/3 havregryn og resten fint mel.
Lag gjærne større porsjon og bak noe annet ved siden av, eller ta vare på deigen i kjøleskapet til dagen etter, kanskje det står hjemmebakt pizza på menyen.
HER finner du alt om brødbaking på bloggen.

-og når jeg alikevel hadde tatt frem havregryna, 
så ble det havregrøt med honning og kanel til frokost, nok energi for resten av dagen ;-)


Til fyllet brukte jeg rillettes av and og kanin, oppskrift finner du HER.
du kan bruke andre typer rillettes, leverpostei, tubeost, smøreost, makrell i tomat...

Slik gjør du:

Kjevle ut deigen til en lang leiv, ca 20 cm bred.
Ha rilletter (eller det du har valgt som fyll)  på midten, strø over urter.




Brett inn fra begge sider som en lang tjukk pølse, legg den i en ring/krans på en stekeplate.


Lag groper hvor du legger eggene.



La heve ca 30 minutter.
Pensle meg vispet egg, men ikke på eggene, strø eventuelt med sesamfrø/havregryn etc.





Stekingen ble litt mer komplisert enn ved enkle rundstykker.
Jeg varmet derfor opp ovnen til 240 grader, og satte ned til 200 (uten varmluft), 
når jeg satte kransen inn, sjekket etter 10 minutter, men kransen var langt fra stekt,
 lot den derfor stå 10 minutter til, altså 20 minutter totalt.




Enkle rundstykker trenger 10 minutter på 210 grader,
 se HER for fjorårets rundstykker med egg.

Litt engstelig for at eggene ble grønne, men de var helt perfekte :-)
(anbefaler dog å skrelle dem før man skjærer opp ;-) 
 

Uansett hvor lite du koker ett egg vil de bli litt grønne rundt kantene når de lagres, det er derfor mulig at hvis du har dem med på tur som picknic at de er litt grønne i kanta, men det forstyrrer ikke smaken.




Vi fem var ihvertfall kjempefornøyde med påskekransen vår :-)

Hvis du lager denne kransen eller noe annet med fargede egg (hvite),
 blir jeg veldig glad om du legger igjen en link til ett bilde/blogg her,
 eller på facebooksiden min HER som du gjerne må like også ;-)

 

1 kommentar:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)