10. mars 2013

Påskeegg i Rundstykker

Ta med barna på kjøkkenet !
 ...mine trodde jeg var blitt sprø, men de begynner vel å bli litt store...

HER finner du årets versjon:



2012 utgaven:



Skolefri og påske er vel en super anledning for at de minste blir med på kjøkkenet,
og oppdager gleden ved å lage mat :-)

Det er forøvrig veldig god turmat, matpakkemat ;-)
Denne ideen fant jeg på bloggen Gry's kjøkkenskriverier i 2012, som har flere gode påskeideer...
 (jeg anbefaler å lese den for å få ett perfekt resultat, men her er ihvertfall min 2012-versjon ;-)
-så får vi se om en uke om hvordan 2013 versjonen blir  ;-)
Bruk hvite egg, her hos meg er det ikke mulig å få tak i så, det ble egenproduserte andeegg ;-) og noen egg fra hønepøne som vi trodde hadde blitt for gammel til å legge egg,
men hun må ha blitt inspirert av andemor :-)
...eller hun skjønte at 'Pot au Poule' er perfekt for høner som ikke legger egg...
-som i tilegg spiser andres egg...

Brødeig/rundstykkedeig,
du kan bruke din egen eller lage denne:

5 dl fint hvetemel
 5 dl grovt mel (blandet etter ønske med frø og havregryn etc.),
tørrgjær (eller fersk hvis du har)
1 ss sukker, 1 ts salt
 3 dl vann i riktig temperatur
 0,3 dl olje/smør (kan droppes: ha i mer vann).


Elt at godt sammen og la hvile til dobbel størrelse.

Se HER for mer presis informasjon om brødbaking.
Nå kan dere farge egg, jeg blandet litt fargegele med vann i en plastpose, hadde egget oppi.
La de ligge den tiden deigen hever.
Tørk av eggene med kjøkkenpapir.


Når deigen er klar så triller man ut rundstykker,
smør på litt olje og sett ett egg i midten, settes på plate og heves.
Smøres med egg og dryss over sesamfrø e.l.  før steking.



 8-10 min på 210 grader.
Kjempedekorativt og morsomt :-)

 
Men jeg måtte prøve min egen variant...


Ta ett deigemne med str rundstykke og kjevle ut i 1 cm tykkelse, legg det ned i en bolle.
Klekk ett egg i midten press endene sammen og sett den på hodet ned på brettet,.
eller jeg anbefaler og bruke smurte former så eggene holder seg bedre på plass i midten,
stekes som de andre... Holder seg godt i kjøleskap...

Når da rundstykkebrødeggene var ferdig, kom den glimrende ideen og ha tomatsuppe til lunsj ;-)
Den ble laget på ren tomatsaus, pastarester, skinke i terninger, krydret med cumin...




Bon Appètit !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)