21. mars 2013

Alt skal brukes...

Nå som våren har kommet og vi begynner å tine opp,
har jeg en kald markedsdag i minne, fra 2012:

Prøver å se  det komiske og den store utfordringen i mandagens handletur :-)
Det var iskaldt og vi hadde nesten utsatt ukens handletur til noen dager senerer,
 men så er det vinterferie og barna har så veldig lyst til å gå på markedet.
På med tykke jakker og vi reiste på marked :-)

Vi  innstallerte oss på cafe (det er egentlig det som er kosen med å gå på markedet)
en croissant til hver av barna og kaffe til de voksne.

Barna ville raskt røre på seg... og det var da det slo meg,
 at det var litt synd på alle de kalde selgerne som hadde kommet til tross for mange kuldegrader,
så når minsten (var jo 11 da) stakk hode inn i varmen,
 fikk hun (og den litt større) med seg 5 euro og det enkle oppdraget å kjøpe grønnsaker...

Vel jeg trodde det var enkelt, vi spiser jo grønnsaker hver dag...
...men etter 10 lange minutter kommer hodene inn i varmen igjen og lurer på hva er grønnsaker,
 hva er det de skal kjøpe... (tror jeg ikke de er vant til å ta slike avgjørelser)
Fast bestemt på at dette har de godt av å lære, så får de på nytt beskjed om og kjøpe grønnsaker,
det de har lyst på til middag... så da løper de av gårde.

 10 minutter senere kommer de frosne tilbake med to poser,
hvorav den ene inneholder tre avocadoer... ja det er fint har fortsatt 6 hjemme...men ok...
...i den andre posen 3 frosne bunter med reddiker... hæææ...
-hva gjør ma med så mange reddiker og som er frosne...
...og beskjed om at de måtte brukes med en gang...

Ja også fikk jeg tilbake 1 euro.... må innrømme at jeg ble litt fortvilet over innsatsen,
men tror det beste er å prøve om igjen til neste mandag ;-) man må jo lære alt her i livet...
neste gang skal jeg tenke på å ta bilder... men var litt fortvilet i øyeblikket...


Så sto  fisken for tur, og da var det budsjettet som bestemte...

Fisk fra fiskedisken og i dag ble det Merlan eller Hvitting på Norsk :-)






Hvittingen ble renset, t.o.m. rogn og lever fulgte med, hoder og haler ble det kokt litt kraft på... så var planen og steke filetene og lage en sennepsaus på kraften.. men som så veldig ofte gikk det ikke etter planen, filetene gikk med en gang i oppløsning så da bare tilsatte jeg littsennep, persille blandingen min (persille,hvitløk,sitron, olivenolje) salt og pepper... og deretter creme fraiche, småkoke ett par minutter og det ble det fiskehakk...

Over til reddiker, siden de var godt frosne tok jeg og skjærte av endene og heiv de rett i en varm panne med litt vann, når de fikk kokt av seg isen, helte jeg av vannet og tilsatte litt smør, deretter to  hakkede løk, noen fedd hvitløk , lot det surre videre og tilsatte 2 ss sukker og 4 ss balsamicoeddik: på med lokket, det fikk surre minst fem minutter.





Resultatet ble mye bedre enn forventet og alle spiste uten for mange kommentarer ;-)

Til syvende og sist lærte jeg å bruke mat som tilsynelatende var klar for søppelbøtta :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)