13. mars 2013

Fraisier

Denne kaken ble vel kjent i Norge i År takket være 
Hele Norge Baker 10. mars 2013,
nemmelig den franske jordbærkaken Fraisier.

Kjempegod og perfekt nå når det begynner å komme jordbær :-)



Jeg kan jo ikke motstå fristelsen, kaken er en fryd for øyet :-)

En Fraisier har klare regler for hvordan den skal lages,
jeg har søkt på nettet etter franske oppskrifter og bilder av ferdige kaker.
Utifra det har jeg kommet frem til denne, ikke for vanskelig men man må regne med litt oppvask.

...desuten er det en fordel og være på eget kjøkken og kunne lese oppskriften, en fordel deltagerne i 'hele Norge Baker' ikke hadde: Flott gjordt alle sammen !

En 'Fraisier' består av:

Jordbær, hvorav navnet fraises (på Fransk)...
Sukkerbrød, genoise på fransk...
Smør/eggekrem, mousseline på fransk...
Marsipan, pate d'amande på fransk...

Jeg har brukt en fransk versjon av sukkerbrød uten bakepulver,
 en Fraisier skal ikke ha tykke lag med sukkerbrød.
 TV3 har lagt ut en video av Pascal som lager kaken  slik den bør lages (regner jeg med ;-) ),
og der lager han sukerbrød i rund springform,
 kaken deler han i tre og bruker bare to av lagene !

Fraisier


Oppskriften er til en 22 cm ferdig kake.

250 gram jordbær - er litt lite gå for det dobbelte...

Sukkerbrød



4 egg 
120 g sukker
120 g mel
(1 ts bakepulver)



Sett ovnen på 180 grader.
Visp egg og sukker over vannbad til blandingen har 40 grader,
 deretter piskes den videre til blandingen er kald og du har fått en veldig stiv eggedosis....




Bland Mel (og eventult bakepulver) forsiktig inn, 
det skal siktes ned i eggedosisen og deretter vendes forsiktig inn....



Min røre uten bakepulver ble så hatt på stekebrett (som rullekake),
blandinger med bakepulver kan has i springform.



Mitt stekebrett ble så stekt 15 minutter på 180 grader (uten varmluft),
 en rund kake beregner du 30 minutter.

Mousseline krem : egg/smør krem


2,5 dl melk
35 g maizena (evnt mel)
125 gram sukker
2 eggeplommer
vaniljestang
125 gram usaltet smør, mykt


Slik gjør du:

(på bildene har jeg laget en firdoblet porsjon, hvorav alle eggene,
 kremen er bare så god og passer til flere kaker,
som selvfølgelig kommer etterhvert)

bland 0,5 dl melk med maizena'n


kok opp resten av melken med vaniljestangen som du har delt i to,
 la koke to minutter.




visp eggeplommer og sukker til det skummer og er blitt hvitere,



ha i maizena-blandingen, visp godt
ha i den varme melken (ikke vaniljestangen) i en tynn stråle,
 mens du fortsetter å vispe.
Ha blandingen over i kjelen og varm opp under stadig omrøring,
er du flink til å røre kan du ha varmen på 'fullt' er du redd for å misse,
så bruk svakere varme, uansett rør godt.
Blandingen skal koke opp og vil samtidig bli tykk
1 etappe er ferdig...
Hell kremen over i ett fat og legg plastfolie over (den skal røre kremen),
så du unngår å få hinne på mens den avkjøles.



Når man har vært flink til å røre :-)



Når kremen er avkjølt visper du opp smøret, ha deretter i litt krem,
 visp og fortsett slik til alt er godt blandet du har nå en aldeles nydelig mousselinekrem,
men ikke spis opp alt :-)


Må nevne at jeg ikke har butikken rundt hjørnet, og derfor måtte nøye meg med vaniljesukker :-(

Marsipan


1 eggehvitte
250 g malte mandler
250 g melis
evnt. farge
1 ss sitronsaft

Blandes i kjøkkenmaskin med k-element/grid,
men når den er opptatt med kremen så prøvde vi kjøkkenmaskinen med kniv.
Det gikk fint for å blande men for å få den til en klump, måtte det håndkraft og litt sitronsaft til.
...det var jammen godt for bedre marsipan har jeg ikke smakt, så får vi se om den lar seg kjevle ut...




Forøvrig er jeg glad i farger så maripanen fikk skikkelig grønnfarge,
nå håper jeg bare det går hjem hos dommerne ??? hjelp...

Sirup


1 1/2 dl vann
1/2 dl sitronsaft (eller kirsch for de som har det)
1/2 dl sukker

Kokes opp og kokes litt inn...
Avkjøles.


Nå har du forhåpentligvis vellyket krem, kakebunn, sirup og marsipan,
 som  er avkjølt: fint å kunne bruke hele dagen ;-)

Slik setter du sammen kaken:

Du trenger.

Kakefat
Kakering (jeg brukte ringen på en springform, opp ned)
Kniv
Sprøytepose
Slikepott
flatt lokk eller en kjele som passer i kakeringen
Plastfolie/bakepapir
Gassbrenner

God Tid...

Skjær ut to bunner av langpannekaken, eller skjær den runde i 2-3 tynne lag.
Den ene bunen skal være 2 cm mindre i diameter.



Smør innsiden av kakeringen med litt smør ;-)
Sett den på utvalgt kakefat... Kaken kan ikke flyttes senere...


Vask og sorter jordbærene, bruk de med lik størrelse 
(mellomstore - 4 cm høye -hvis du kan velge).


 Deretter skal du begynne med å dele de mellomstore jordbærene i to,
sett de rundt kanten, med flate siden ut...


 De ville selvfølgelig ikke stå så jeg la i den ene kakebunnen (den minste), den skal ligge på innsiden av bærene eller helst trykkes ned etter at bærene er på plass...

Dynk kakebunnen med sirup når jordbæra er på plass.

Ha kremen i en sprøytepose (ikke strengt tatt nødvendig men praktisk)...


Sprøyt først krem i 'hullene' der hvor jordbæra står langs kantene, 
deretter langs hele kanten så de er dekket...
Et lite lag på bunnen...



Nå skal resten av jordbæra settes hele ned på bunnen.


 Her måtte jeg igjen jukse, da jeg ikke hadde nok jordbær, 
samt at noen var litt vel store, så de ble skåret litt opp... 
Orginalt skal de settes hele ned og tett i tett... det er jo en jordbærkake ;-)


Deretter fyller du i mellom med krem, så mye som nødvendig,
 men husk at kremen er mektig og farlig god :-P


Jevn ut toppen og legg kakebunnen på toppen, press den godt ned...




 Dynk med sirup...


Ha på plastfolie/bakepapir for at du kan legge på det flate lokket/kjelen som press,
 hopp i kjøleskapet noen timer...


Nå kommer det mest spennende: ringen skal tas vekk...

-da var det lurt å ha sett på TV3 Pascal video for han tok veldig lettvint og varmet opp ringen LITT med gassbrenneren, bruk eventuelt lighter, da smelter litt av smøret i kremen og teoretisk glir ringen lett av...
-det var derfor jeg smurte den først for sikkerhets skyld ;-)



So far so good...

Nå skal marsipanen på, kjevle ut helst bare 2 mm tykk... 
Legg over og kantene skjærer seg selv på kanten av ringen.
NB: gjør dette før du tar av ringen ;-)
Kjempeenkelt hvis du har ordentlig utstyr.
Når man ikke har det ble det enkleste og skjær i samme str som kakebunnen,
 da var det fint med IKEA utstikkeren...
...og jeg la den på etter å ha tatt av ringen...


Ha litt krem på toppen og  legg marsipanlokket profft oppå ;-)



 Da er mesterverket klart til pynting...
- hjelp hva gjør man når man ikke har skapene fulle av tryllemidler...



Jeg hadde tatt vare på ett helt jordbær ;-)



 Deretter bestemte jeg meg for melisdryss...
...for å forene den lyse kremen og den mørke marsipanen...

 Chantelle syntes en slik fantastisk kake rett før påske skulle få et gulldryss...



Deretter ble det noen stjerner,
 jeg var jo helt i himmelen etter å ha skapt en slik fantastisk flott kake ;-)





Et Voila !









Hvilken bakgrunn synes du passer best ???



Under er linker til sider jeg har kikket på, 
for å prøve å lage kaken så nær orginalen som mulig...



http://www.meilleurduchef.com/cgi/mdc/l/fr/recette/fraisier.html 


Og selvfølgelig google pictures...

 Har på følelsen at det kommer en 17. Mai utgave :-)

7 kommentarer:

  1. Denne kaken var bare fantastisk. Og så er den så godt forklart så det er bare å slappe av og følge oppskriften.

    SvarSlett
  2. Merci :-)

    Fantastisk god var den, og det kommer helt sikkert en ny en i Mai :-)

    SvarSlett
  3. Så fantastisk gode oppsikrifter
    Har laget denne nå , men er ikke helt sikkert om at kremen vil bli kjempe stiv, da den skilte seg

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det gikk bra , ikke lett å varme opp eggebaserte kremer, best å ha termometer i kjelen... Til en annen gang kan det vare lurt å tilsette litt agar-agar/gelatin hvis det ser ut til å gå galt, men håper den stivnet etter en tur i kjøleskapet :-)

      Takk fr koselige ord :)

      Slett
    2. Oh takk, men hvor mye agar skal jeg tilsette på 4 eggplommer krem?

      Slett
    3. standardmålet er 2 g til 5 dl væske, når jeg vil ha det helt gele bruker jeg ofte det dobbelte for å være sikker og det blir veldig stivt, i dette tilfellet er det jo som regel gaanske stivt med eggen og 2 g burde holde fint...

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)