17. mars 2013

Leverburger

Var det noen som ble skuffet når hamburgeren viste seg å være laget av lever,
neeei men noen lurte på hva slags kjøtt det var og uten å lyve ett sekund svarte jeg svin ;-)


Her er det vinterferie og vi er færre til bords, selvom jeg lager halv brøddeig er det derfor nok til å lage noe annet og denne gangen ble det hamburgerbrød.



Jeg er glad i lever til tross for at jeg ikke har fått så mye i oppveksten, eller kanskje er det derfor :-) , husker vi lagde leverrisotto på skolekjøkkenet, og det er alt, deretter 15 år med en som ikke rørte noe som helst som lignet, bortsett fra leverpostei :-P Så nå når jeg endelig er blitt voksen så kommer det lever på bordet i ny og ne, mest til lunsj men også til middag.

Innmat har høyere næringsinnhold enn annet kjøtt.
Lever er den typen innmat som er mest spist i Norge, men alikevel veldig lite. 
Lever er rik på A og B-vitaminer  og jern.
 Jerninnholdet varierer fra hvilket dyr den kommer fra. 

Det ble derfor litt forandring i middagsplanene som var lever i fløtesaus (kjempegodt ;-) ), ble til :

Leverburgere


500 g Lever
100 g bacon
1 løk
4 ss  maizenna
1  egg
 salt og pepper 

ble hakket i kjøkkenmaskinen. Lever er såpass veskeholdig at det ikke ble rom for melk i blandingen, men hvis du får en for tjukk blanding, har du i litt melk eller vann.



Min farse ble heller ikke fast nok til å lage kaker, siden jeg ikke ville ha mer mel i blandingen, stekte jeg den derfor som en stor kake i stekepanna, som jeg deretter stakk ut 4 rundinger i (restene ble leverpostei til lunsj).


Sett sammen hamburgeren som du ønsker , salat og det du måtte ha, vi hadde på brieost eller vanlig gulost, paprika, løk som fikk en omgang med salt da den var litt for sterk, i mangel av sylteagurk: min egenkomponerte blanding av agurk og paprika (fra hagen) konservert i eddiklake, denne kjørte jeg i kjøkkenmaskinen så det ble en saus.





Hamburgerene med osten på kunne fått en tur i stekeovnen, 
men siden alle var sultne på hamburgere med en gang ble det en tur i micro'n...



Ved bordet etter at de ble satt sammen, ble det slik:




Bon Appétit :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)