9. mars 2013

Grønn hjemmelaget pasta

Hvorfor kjøper vi pasta når det kan lages relativt raskt og lettvint hjemme ? Godt spørsmål, det er liksom greiere når det kommer ferdig til å helles i det kokende vannet... Selv med så mye mat jeg lager fra bunnen av så er det sjelden jeg lager pasta, men det er rom for forandringer, pai og tertedeiger har jeg de siste månedene bare laget hjemme til tross for at de jeg kjøper koster ca 5,- kr så interessen er ikke der... Vaniljekrem har jeg heller ikke kjøpt på lenge...

Jeg tror alt bunner i vaner, gode -dårlige vaner, og så ma man jo ta valg her i livet, har man full jobb og ikke elsker å bruke all fritiden på køkkenet da er kanskje ikke pasta det verste man kan kjøpe ferdig...

I allefall så må det litt hjemmelaget på bordet innimellom, ikke minst er det populært og hjelpe til :-)

Som allerede nevnt tidligere så må jeg prøve alt, 
derfor måtte det bli grønn spagetti og neste gang blir det rød ;-)


Min tommelfingerregel for å lage pasta er 100 gram mel pr egg. Deretter finjusterer jeg med mel til jeg er fornøyd, deigen må være tørr og hard for at den skal gå lett igjennom pastamaskinen.
Jeg brukte frossen hakket spinat som grønnfarge, jeg skviset ut så mye vann som mulig og blandet med eggene først, deretter blandet jeg i mel til en fast deig.
Pakk deigen inn i plast og la hvile kaldt i minst en time.


Deretter deler du deigen i mindre biter, på størelse med en uhevet bolle...


Når du lager pasta må du bruke rikelig  med mel for at det ikke setter seg fast, ha på godt med mel for hver gang du kjører platene igjennom maskinen og når du legger de fra deg, ellers klistrer det seg fort sammen.

Sett pastamaskinen først på største åpningen og kjør alle deigklumpene igjennom to ganger.


Deretter kjører du igjennom på mindre og mindre til du har den tykkelsen du ønsker.

Til slutt kjøres de igjennom taglitelle knivene eller spagetti, men de synes jeg lager mest søl, så her blir det taglitelle... deretter kan du henge de til tørk eller koke de med en gang.

Tørker du de helt holder de seg best hvis du vil lafre dem noen dager.

Til tilberedning, koker du evann i en stor kjele, masse vann med salt.

Kok små mengder om gangen så klistrer de seg ikke sammen, la de renne av seg og varm opp med litt smør... Pastan er klar til servering :-)


Beklager kjedelig bilde, men den ble for fort borte for fotografen ;-)

-snart kommer grønne ravioli-

Slik lager du en sunn naturlig grønn pasta :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)