4. juni 2013

Kalvecurry

Lammekjøtt er til påske og Kalvekjøtt til pinse etter franske tradisjoner.

Så når butikkene bugner av flott kalvekjøtt , benyttet jeg sjangsen...

Med biter som passet til en fricasée eller gryte ble det en Gryte med kokos og curry.
Det er vår og mye som foregår i hagen og på andre områder.

Jeg er derfor litt rask når jeg lager middag og får ikke notert så nøye, 
deretter tar det litt for lang tid før jeg får skrevet ned hva jeg har gjordt.

Derfor er det mange middager som ikke kommer på bloggen :-) 

Denne gryta blei derimot så godt mottatt at den får bli med på bloggen som inspirasjon ;-)

Når jeg lager middag er det sjelden jeg følger en oppskrift, 
bortsett fra på tradisjonelle matretter som jeg ikke kjenner til.
For meg er middagslaging (og mye annet) noe som ofte blir best,
ihvertfal er rimeligst og enklest,
når det tilberedes litt på sparket.
det holder å ha en viss grunnforståelse for matlagning , 
hvis dere skjønner hva jeg mener...

Så med dette innlegget og flere andre håper jeg å kunne inspirere til litt kreativ matlagning,
utenom de standard kjøttkakene... ;-)

Kalvegryte med Currysmak

Først stekes kalvekjøttet som du har skjært i mindre biter,
det er ikke viktig hvor store de er, 
tenk på at små biter blir raskt ferdig og store kjøttstykker trenger lang tid.

Løk er godt følge i alle gryteretter, det er også rotgrønnsaker...
Bruk det du har ;-) 
Stekes litt sammen med kjøttet før resten tilsettes.


Deretter tilsatte jeg hvitløk og basilikum som jeg hadde i fryseren.


I mangel av kokosmelk, brukte jeg 1/2 dl kokosmasse.
Litt sitronsaft.
Krydder som er vanlig i indiske retter er garam masala, det inneholder de fleste andre indiske krydder, man tilsetter ofte litt mer malt kumin, paprika, malt ingefær, pepper.
Smak til og juster hvis du er usikker, men som regel blir de fleste blandinger gode.



Kokes med litt vann eller kraft i 15 minutter for mørt kjøtt eller en time eller lenger for oksekjøtt osv.



Voila, en kjempegod rett som er helt egenprodusert og forandres litt for hver gang :-)

-serveres med godt brød, ris, couscous e.l.

Bon Appétit !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)