7. mars 2014

Ukemeny nr 11 Mars Paleoinspirert

Ukens ukemeny fortsetter i Paleolivstil,
videre er det mange raske enkle middager for jeg har fortsatt liten tid :-)

-som sagt i forrige uke er det bare å legge til
 pasta, ris og poteter for en helt vanlig diett ;-)

-bortsett fra søndag er alle middager under 30 minutter...
dog litt i samme stilen, derfor mindre lenker og litt mer fremgangsmåte...
...forøvrig vil en paleolivsstil være enkel matlagning siden den er inspirert av steinalderen ;-)

Planlegge middager er lettvint, 
men som jeg sier hver uke fordi de er en del av kostholdet:
 ikke glem frokost og lunsj,
de er like viktige for en jevn energi som varer hele dagen.

Mine frokost forslag holder seg i stilen.
 Smoothi-grønnsaksrøre med nøtter/fett og kraft med grønnsaker,
for ikke å glemme middagsrester...

Til lunsj er det f.eks. blodpølse eller makrell,
som oftest med ett lettstekt egg, husk stekt hvitte og rå plomme ;-)
-med ett hav av grønnsaker og minst 2 ss fermenterte grønnsaker.
(se HER for fermantering av grønnsaker)


samt DENNE grønnsakspateen:




I tilegg så fortsetter jeg med 1-2 glass vannkefir til måltidene,
 1-2 glass kombucha imellom måltidene,
for ikke å glemme 1 ts linolje (eller tran for de som foretrekker det) om dagen.

Jeg har også denne uken tatt opp igjen magnesium piller,
det er umulig å få i seg nok ellers :-(
-jeg får veldig røde kinn når jeg ikke tar Magnesium...
...eller jeg kanskje spiser noe jeg ikke tåler ???

Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
Salat-avocado-agurk-paprika :-)
-denne uken lagde jeg en veldig god salat med bønnespirer :-)

Ukens meny:

Lørdag
Sushi er nesten perfekt som paleomat, den eneste feilen er ris, er du på challenge dropp den, bruk mer grønnsaker eller f.eks. en nøtteblanding eller eggerøre.
Hvis du ikke er på challenge kan du trygt bruke litt ris.
La deg inspirere HER og spis Sushi i dag :-)




Søndag : ukens lange middag, men bare lang med tanke på koking, rask og tilberede og så klar når du måtte ønske den, Daube er en fransk  gryterett kokt på de kjøttbitene du ikke helt hvet hva du skal gjøre med ;-) Suppekjøtt osv. HER finner du en grei variant, men du kan gjøre det så enkelt som mulig(jeg droppet marinering og brukte kun gulrot og løk) Servert som den er med en stor salat.La den stå og småkoke i minst tre timer, lag en stooor porsjon så du har til frokostrester og flere middager i fryseren...


Mandag:
Ørret med eplesaus, bytt ut fløte med kokosmelk, muscat med eplesaft og smør med ghee
 for en 100% paleomiddag...
Velg grønnsaker som tilbehør.
oppskrift HER






Tirsdag: 
Kjøtt fra søndagens Daube stekt med blomkål og brokkoli




Onsdag:
Fiskefletter er morsomt,
har du dårlig tid kan du droppe flettingen ;-)
Bruk ghee istedet for smør og dropp osten og du spiser Paleo ....
Oppskrift HER






Torsdag:
Stekt kalvekjøtt med Erter og kastanjer.
For at ertene skulle bli de aller beste:
kok ertene så lite som mulig, hell av vannet (suppe) og ha i:
ghee, hvitløk og salt: Kjempegodt!
Hvis det ikke hadde striregnet hadde jeg hatt i persille også ;-)





Fredag:
Meatzza, Paleo-pizza som du finner HER,
perfekt fredagsmat, sunn pizza ;-)
Hvis du følger challengen, unngå ost :-P



Ukens dessert blir DISSE
Vannbakkelsene med Aprikoskrem
som respekterer en streng Paleo Challenge ;-)





Ukens bakst er fortsatt PALEOBRØD,
av den enkle grunn at det ikke er så mye baking i en Paleolivsstil,
men fortvil ikke brødet er godt som kake,
og etter challengen kan man bruke 10-20 % av ikke-paleomat,
og da blir det mer baking igjen :-)
Prøvde ett med gulrot: godt !!
Har lært at det må være mye egg i, ellers blir de smuldrete,
siste omgang ble 14 egg til 1100 gram tørt , to brød :-)



Ønsker dere alle en super uke med masse Energi :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)