10. mars 2014

Lammegryte med Gresskarsaus og Asparges

Rask tilberedning og lang koketid,
er middager jeg liker...

Lammeribber eller typisk fårikål-kjøtt passer bra til slike gryter.

Lammefett er forøvrig veldig godt ;-)



Lammegryte med Gresskarsaus og Asparges

Du trenger til 4-5 personer:

1 kg lammekjøtt med fett
1/2 kg gresskar
500 g Asparges
salt-pepper

Brun lammekjøttet godt (i sitt eget fett).
Skjær gresskaret i terninger.
Ha kjøtt og gresskar i en gryte, 
samt pepper og hell over vann eller kraft til det nesten dekker,
la stå å surre i noen timer...
Asparges has i ca 15 minutter (frosne) eller 10 (ferske) 
før servering.
Smak til med salt og pepper.

...noen timer er ikke veldig presist, 
det er jeg enig i, jeg kan godt si 1 time og 45 min hihi
men jeg synes det er viktig å presisere at i dette tilfellet er det ikke så farlig..

Derfor har du liten tid la koke en time og har du god tid la det stå til middag,
har du en slow-coocker som f.eks. crock-pot er disse perfekte til slike gryter,
 som bare blir bedre og bedre...

Du kan selvfølgelig bruke andre grønnsaker som lett moses til å koke med kjøttet,
 og likeledes velge en eller flere erstatninger til Aspargesen... 
Krydder er selvfølgelig også bare å legge til...




Restene med litt kraft blir en veldig god suppe til frokost ;-)


Bon Appétit :-)




En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)