28. mars 2014

Ukemeny, uke nr 14, Paleo og Lav'karbo inspirert...

 Paleo Utfordringen er bestått og kan anbefales ;-)

Nå som man kjenner på kroppen alle fordelene,
 er det  begynnelsen på ett nytt og bedre liv ;-)

Skal selvfølgelig skrive mer om Paleo-utfordringen og Paleo som livsstil,
men som nevnt fylles dagene her med flytting og planlegging og arbeid i den forbindelsen,
det blir derfor få innlegg herfra og ukemenyen er raskt satt sammen av godbiter som er raske å lage ;-)

For å være helt ærlig føler jeg meg så sprek etter disse ukene med Paleo kosthold og Kombucha,
at jeg tør ikke skifte kosthold før jeg er innstalert i vårt nye hus
og jeg eventuelt har mulighet til å være utmattet...

...men jeg tar mørk sjokolade til lunsj-kaffen, ett glass rødvin til middag som tidligere og jeg spiser ost, eventuelt creme fraiche, derimot venter jeg med alt av kornprodukter til senere...

Håper dere også har testet noen uker med Paleo,
ikke nøl med å kommentere hvis så er tilfelle ;-)
-og husk å introdusere mat som du ikke har spist og vil teste din intoleranse av forsiktig og kun ett produkt av gangen , spis litt i 3-4 dager og kjenn på kroppen om det er noen forandring (hodepine, trøtthet osv) før du prøver neste...

Hvis du ikke vil spise helt Paleo er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-noen av disse er laget i CrockPot - Slow-coocker som står og putrer hele eller halve dagen :-)
...forøvrig vil en paleolivsstil være enkel matlagning siden den er inspirert av steinalderen...

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!



Frokost
Frokost og Lunsj er selvfølgelig viktig å tenke på,
det er her det er lett å bomme.

Middagsrester er da kjempeflott !


Lunsj
Til Lunsj foreslår jeg å fortsette med masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.

Ukas lunsj-høydepunkt for meg var Aspargesomelett
som du finner HER




Som tidligere nevnt tar jeg en teskje linolje for å spe på med omega 3,
mulig den ikke er godkjent paleo,
men med mye kjøtt blir det ekstra viktig å få i seg omega 3!



Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,

 og kombucha i mellom måltidene.







Til alle måltidene spiser jeg melkesyret mat,
dette gir masse verdifulle vitaminer og mineraler,
som f.eks. K2.










Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
Salat-avocado-agurk-paprika :-)

Prøv gjerne DENNE Paleodressingen til :-)



Ukens meny:

Lørdag
Sushi er nesten perfekt som paleomat, den eneste feilen er ris, er du på challenge dropp den, bruk mer grønnsaker eller f.eks. en nøtteblanding eller eggerøre.
Hvis du ikke er på challenge kan du trygt bruke litt ris.
La deg inspirere HER og spis Sushi i dag :-)




Søndag : ukens lange middag, men bare lang med tanke på koking, rask og tilberede og så klar når du måtte ønske den, Daube er en fransk  gryterett, perfekt når man rydder i fryseren ;-) Suppekjøtt osv. HER finner du en grei variant, men du kan gjøre det så enkelt som mulig(jeg droppet marinering og brukte kun gulrot og løk) Servert som den er med en stor salat.La den stå og småkoke i minst tre timer, lag en stooor porsjon så du har til frokostrester og flere middager i fryseren...






Mandag:
Eggefisk til middag,
raskt og enkelt med de grønnsakene du måtte ha :-)
Inspirasjon finner du HER...








Tirsdag
Rester etter søndagens Daube.
Med ønskede grønnsaker






Onsdag:

Laks stekt i ovn på en seng av Paprika.
200 grader 10-15 minutter.







Torsdag:
Stekt kalvekjøtt, gulrot og løk med dampet grønnkål.







Fredag:

Kyllingfilet i biter og Blomkål stekes.
Krydres med  Curry og tilsettes 2-3 dl kokosmelk.


Husk masse grønn salat :-)


Ukens Dessert

Sakte innføring av andre sunne matvarer er lurt etter en Paleoutfordring, mørk sjokolade er kjempesunt og for å ha det litt moro i en ellers travel uke, hvorfor ikke DENNE sjokoladekurven fylt med frukt ;-)



Til ukens bakst blir det denne utgaven av steinalderbrød:





Når du er ferdig med denne uken (hvis du har fulgt med fra starten av)
har du bestått 4 uker med Paleo Challenge - Utfordring,
eller du har trent masse og er klar til en utfordring :-)

Kan love at energinivået er mye høyere enn på mitt vanlige sunne kosthold,
som allerede var nesten uten sukker og med lite karbo-gluten...




En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Høres veldig spennende ut.:)blir å følge denne siden.Lurer litt på hvordan du lager sushi eller makien uten ris.Jeg bare elsker sushi og kan spise det flere ganger i uken.Går på diett nå så bør ikke være stort med ris.hadde vært artig å høre om du har andre forslag til makirull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar og takk for at du følger :-)

      Når jeg vil unngå ris (f.eks paelo-utfordring) bruker jeg eggerøre som ris og/eller kokt bokhvete som er nøtter og ikke korn til tross for navnet... Hvis jeg bruker ris bruker jeg ubleket eller naturris...
      Man kan også bruke mer grønnsaker, men fargene blir jo litt annerledes, eventuelt revet sellerirot eller squash blir ganske lyst. Prøv deg frem og kom gjerne tilbake med flere gode ideer. For å spare tid kan man godt servere alle ingrediensene og hver enkelt lager sine egne til seg selv eller alle deler med alle, veldig sosialt og spennende :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)