7. juli 2014

Sauegryte med grønnsaker

Sauekjøtt er litt seigere enn lammekjøtt,
det er bare å innrømme det :-)

Mer smak og billigere å kjøpe men,
lår og bog må langtidstekes og kotelettene er og blir seige.

Derfor tok jeg opp alle de nedfryste porsjonene,
crockpot'n ned fra hylla og lagde en Lammegryte :-)

Lammegryte med grønnkål

2 kg lammekjøtt
1 ts pepperkorn
1 ss grovt havsalt

Grønnsaker:
kål
gulrot

havrefløte

Jeg valgte å bruke lav temperatur og maks koketid som er 10 timer,
det er fullt mulig å korte ned tiden.

Ha alt kjøttet i crock-pot'n og tilsett ca 5 dl vann,
eller til det fyller halve crockpot'n,
så får du fin kraft også.
Sett på lav varme og ti timer.
En halv time før servering skrelte jeg gulrøtter og delte kål i båter.
ha gulrot i bunnen av kjelen og deretter kålen,
ta kraften fra kjøttet i kjelen og kok til de er passe møre, 
ca 15-20 minutter.

Hell av kraften i en egen kjele og kok inn med ett par dl fløte, 
gjerne laktosefri som havrefløte etc.

Server kjøttet med grønnsakene og saus over,
som en frikasse.
Aller helst med ett frisk grønt dryss over ;-)


Her ble det selvfølgelig masse rester 
(det var litt av planen) 
som nå er nedfrosset i passe  porsjoner til travle dager.

Bon Appétit :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)