7. aug. 2014

Melkesyregjæring av Grønne Bønner - Aspargesbønner

Melkesyregjæring er en fantastisk måte og konservere på,
så i år blir det 'skjebnen' for mine grønne bønner ;-)

Jeg lagde først ett testglass da det ikke er alle grønnsakene jeg synes blir like gode,
man må prøve, feile og lykkes....



De smakte veldig bra, 
ble nesten sprøere hvis mulig ,
og vi hvet allerede at de blir sunnere så da fikk de topp karakterer av meg, 
dessuten kan man legge ned ett og ett glass (eller fler),
 ved hermetisering bør man fylle kjelen og det er jo ikke alle som er ferdig til samme tid.

Spørsmålet jeg stilte meg var hva slags krydder og smak jeg skulle tilsette,
de kan selvfølgelig legges ned helt naturel,
men siden jeg liker å spise de rett fra glasset er det godt med litt ekstra smak...


For litt inspirasjon stilte jeg spørsmålet på Facebook siden Melkesyregjæring, 
som du finner HER,
der fikk jeg masse gode tips,
 i tilegg til ett par ideer jeg allerede har testet ble det mange forskjellige glass...


Metoden blir lik som til all melkesyregjæring:

Du trenger:

Rene grønnsaker
Salt 
Kokt vann
Rene sylteglas med strikk

Rens og del grønnsakene i mindre biter (hvis de er store),
grønne bønner kan godt være hele, jeg deler de i 2 eller 3 for å få plass til mer i glasset.
Mål opp 20 gram salt per liter vann og rør dette ut i det avkjølte vannet,
bruk rent (ubehandlet) havsalt.

Ha grønnsaker og valgt krydder i glassene og fyll på med saltvannet,
det skal være igjen 2 cm til kanten.
Ha på strikk og sett på lokket.

La stå i romtemperatur (over 20) i minst en uke,
ha glassene på ett fa da de kan boble over (av glede ;-)

Deretter kan du fortsette å oppbevare de i romtemperatur men ikke varmt,
eller i kjeller.

HER kan du lese mer om melkesyregjæring og forskjellige grønnsaker.

Plukk, vask, rens, del...


Hvitløk og pepper...


Korianderfrø...


Fyll på med saltvann...


Prøveglasset helt nøytral uten tilsatt smak :-)


Klar for forskjellige smakstilsetninger,
husk at det er lurt å planlegge og forberede...



Sitron og pepper...


Dill og ingefær...




Løk og spisskumin


Laurbærblad, timian og pepper,
litt provenceinspirert...


Slik ble saften etter noen uker når bønnene var lilla...
-husk at du kan bruke den når du lager nye glass som en liten starter...


Slik ble samlingen av smakstestene...
-men de blir ikke testet før til vinteren når de ferske er langt unna ;-)


Håper du ble inspirert til litt melkesyregjæring,
enten du har egen køkkenhage, 
eller får tak i ferske grønnsaker :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

1 kommentar:

...til stor glede for bloggforfatteren :-)