13. aug. 2014

Bjørnebærsyltetøy med Lime

Bærsesongen er i full gang,
og fristelsen blir for stor til å lage syltetøy ;-)

Vi er ikke noen store syltetøyspisere i familien,
bortsett fra Bestefar da ;-)
-men jeg bare må lage og jeg liker å smake mes jeg lager,
og nå står glassene og venter på Bestefar :-)



Bjørnebærsyltetøy med Lime

500 g bjørnebær
250 g sukker
1 lime
1/2 dl vann

Rens og eventuelt vask bærene.
Skjær limen i skiver.
Ha Bær, sukker og limeskiver i en kjele,
sett lokk på og la stå til neste dag, 
hvis du er tålmodig eller gå direkte til neste step...

Kok opp blandingen og småkok i 15 minutter.
Ha syltetøyet på ett stort eller flere små glass som du har sterilisert (kokt).
Fyll glassene helt opp, sett på lokk og sett de på hodet,
la stå i 24 timer før du setter de vekk til de skal brukes,
hvis du klarer å vente da ;-)



Glassene settes på hodet for at de skal bli hermetisk tetteog all luft går ut.

Oppskriften kan brukes til alle typer bær og frukt,og kan t.o.m. bli sunnere hvis du velger andre typer sukker som uraffinert rørsukker, kokosblomstsukker, bjerkesukker (GI på 5), honning, stvia etc.




Ha en koselig Bærtur :-)




.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)