20. des. 2013

Helt enkelt Lutefisk

Rett fra brygga i Lillesand til kjøkkenet mitt i Syd Frankrike på under 24 timer. 

Så ble det lutefisk hos oss også ;-)




Porsjonsberegning er kanskje det vanskeligste,

 men fortvil ikke restene er veldig gode ;-)
Vanlige anbefalinger er 500 g per person.

Mine erfaringer er at det er altfor mye hvis man har en fin middag med flere retter,
det er også altfor mye for de som ikke er vant til lutefisk eller barn...
 Her var vi halvparten lutefiskelskere og halvparten barn-skeptikere...
...den perfekte porsjonsberegningen ble da 2 kg til 8 personer 



 Gode råd om tilberedning fulgte med fisken fra fiskeutsalget som også driver restaurant...
...med noen små forandringer fra oldemors oppskrift tilberedte jeg lutefisken slik:

Lutefisk


Saltes to timer, skylles...
(hvis fisken allerede er saltet bør du heller vanne den ut litt, 
husk å spørre der hvor du kjøper de)
Jeg fordelte ca 1/2 dl grovt havsalt på 2 kg fisk.
Skylte deretter fiskestykkene godt.

Sett ovnen på 180 grader.
Fiskestykkene legges på rist over langpanne.


 
Dekk fisken med aluminiumsfolie eller bakepapir.
Hell litt kokende vann i langpanna.
Fisken stekes i fra 10-20 minutter ettersom tykkelse og ønsket konsistens.
Jeg hadde tykke fine stykker som fikk 15 minutter + 5 minutter etter at ovnen ble slått av.
Det ble akkurat passe, og ikke overstekt.

Jeg fikk to stykker til overs som ble til lunsj for to dagen etter, 
de fikk da 5 minutter i ovnen på 200 grader og toppen fikk litt farge,
 kjempegodt! 


Tradisjonelt tilbehør er:

Erter-ertestuing
Poteter
Bacon
Baconfett
Sennepsaus





Innlegg med alt tilbehøret finner du HER

Tusen takk for god service til
Ecco Fisk og Delikatesse 
i Lillesand :-)



Lykke til :-)

-snart kommer det  alternativer på oppskrift på annet tilbehør og tilberedning :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)