17. jan. 2015

Enkel gryte, og kraft...

Du koker vel kraft ?
...det gjør jeg og bra er det for det gir mange enkle middager 
og det er utrolig bra for oss ;-)



Ikke alltid lett å få kraftben her i slakteavdelingen på butikken min,
jeg må nesten alltid spørre og da er det maks en kilo igjen...
...ikke er det så billig heller, minst like dyrt som suppekjøtt.

Da jeg så disse biten med kjøtt på til nesten samme pris,
valgte jeg dem slik blir det gryte først og så koker jeg kraft på de,
sammen med de andre bena jeg har i fryseren...

Enkel Gryte

4 personer

800 g kjøtt med ben
fett
Suppekvast
hvitløk
salt-pepper
400 g løk
400 g gulrøtter

Brun bitene på begge (alle) sider i fett,
(fett fra kraftkoking, ghee eller kokosolje)

Skjær gulrot og løk (eller annet) i biter og tilsett.

Ha i krydder og vann så det dekker.

La stå å trekke så lenge du har mulighet,
bruk gjerne en 'slow-cooker',
du må ikke brune bitene først ;-)

Minst 1 1/5 time men helst mye leeenger...
...kjøttet skal falle fra bena.





Spis benmargen selv eller bland den inn i resten av gryta, 
ta vekk bena og ta vare på til kraftkoking.



Middagen er klar det er bare å dekke bordet,
og husk at fett og sener er spiselig :-)


HER kan du lese om å lage kraft på bloggen min,
eller hvis du vil vite mer om hvorfor det er så smart,
les DETTE flotte innlegget hos Tradisjonskost.

Tommel opp for Kraftkoking som supermat :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)