11. aug. 2013

Raw Gulrotkake

Vil du knaske gulrøtter på en annerledes måte ?

Ja, da er denne gulrotkaken tingen og med så mye godt inni og bare sunt,
kan tro jeg ble begeistret ;-)



Passer til frokost, lunsj, middag, snacks, lørdagsgodt...
You name it ;-)

Dessuten er det en enkel kake å lage, uten koking-steking (raw) ,
målene er ikke viktige, du får en fin kake selvom du har mindre gulrot mer nøtter osv.
 Det samme gjelder for kremen på toppen
(som jeg fant opp helt selv med hjelp av kjøleskapet og mormor som dommer).
Jeg har brukt mandler i oppskriften, men det er mer vanlig med andre nøtter.
Siden jeg ikke hadde noen svisker-dadler e.l. ble det goji-bær,
de er ikke veldig søte, men er jo visst nok veeldig sunne ;-)
Jeg brukte smør i kaken, da jeg ikke har kokosolje...

Bruk det du har og det lommeboken tillater,
men lag kaken,
den er helt fantastisk ;-)

Raw Carrot Cake


Bunn:

  • 200 g Gulrot
  • 1,5 dl Gojibær
  • 1,5 dl Kokos
  • 2,5 dl Mandler
  • 50 gram Smør
  • 3 ss Agavesirup
  • 3 ss Sitronsaft
  • 1/2 ts Malt Kanel
  • 1/2 ts Malt Ingefær
  • 1/2 ts Malt Kardemomme
  • 1/2 ts Allehånde


Krem:
  • 2,5 dl Mandler (lagt i vann minst en time)
  • 1 Banan
  • 3 ss Sitronsaft
  • 2 ss Agavesirup
  • 1 dl Yoghurt naturell (gjerne av sauemelk)
 



Ha alle ingredienser til bunnen i en kjøkkenmaskin med kniv,
 bland til alt er knust og blitt en masse.




Har du ikke kjøkkenmaskin er det bare å raspe og male og kna for hånd ;-)
Massen has i ønsket form, trykk godt sammen.
Her ble det en glassform i mangel av liten springform.
Dekk eventuelt formen med plast for enkelt og kunne ta kaken ut.
Sett i kjøleskapet.




Kremen lages like enkelt ved å ha alle ingredienser i kjøkkenmaskinen,
kjøre til en 'glatt' krem.



Bruker du uskoldede mandler som meg blir den litt prikkete. 
Du kan godt hakke mandlene først.
Min krem ble litt løs, 
det har sammenheng med hvor lenge nøttene er bløtgjordt og hvilken type nøtter du bruker, 
kan justeres med mer/mindre yoghurt eller vann.

Før servering tas kaken ut av formen og kremen smøres oppå,
pynt med f.eks. Gulrotstrimler og mandler.




Bon Appétit :-)






5 kommentarer:

  1. Mmmmm!!! Høres og ser fantastisk ut!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :-)

      Forøvrig er det mange oppskrifter på nettet, mer eller mindre like med forskjellige nøtter og kremer...

      Håper du ble fristet til å prøve :-)

      Slett
  2. Tar med denne kommentaren fra facebook, da det kanskje er flere som lurer på det samme :-)

    Karen Kristine Endestad Paraskeva: hva kan en bruke i stedet for Agavesirup?


    Matbloggen godt og billig: Hei Istedet for agave kan man bruke honning, stevia, sukker eller annet søtningsmiddel, alt etter som hvilken diett man følger, personlig hadde jeg klart meg uten, men siden det er noen søte munner i familien synes jeg det var lurt å ha i litt søtt Agave påvirker ikke GI indeksen... Lykke til

    SvarSlett
  3. Hvor lenge må kaken stå i kjøleskapet før du tar på kremen? Skal kremen tas på like før servering? Rebecca :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lot den stå til den var gjennomkald alt fra 1 time eller til servering, for ett pent resultat ved servering er det lurt å ta på kremen rett før, men ingen streng regel.

      Lykke til :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)