17. aug. 2013

Crème de Cassis- solbærlikør - Kir

Cassis er solbærlikør på fransk, 
en kjent fransk likør som er hovedingrediensen i den kjente drinken Kir.

Cassis er enkelt og kjøpe, men det er jo enda morsommere å lage den ;-)

Mitt første forsøk ble etter boken 'Solbær' fra Norge.
Nå har jeg imidlertid søkt på det franske nettet,
 og funnet like mange forskjellige oppskrifter som det er nettsider :-P 
-altså ikke lett å si hvilken som eventuelt er den riktige-orginale-beste...

Variasjonene ligger i måleforholdene og i hvilken type alkohol som brukes,
alt fra rødvin til 60 % sprit, helst laget på frukt.

I noen oppskrifter skal forholdet være likt mellom bær og sprit,
 sukkeret er veldig varierende og til tider veldig høyt...
Noen tilsetter sukkeret med en gang og andre senere i prosessen...

Inntil jeg finner husets egne Cassis oppskrift får dere klare dere med denne ;-)

Crème de Cassis

 1 del Solbær
1 del  vodka - rom
1/4 sukker

Ha solbærene på ett rent og sterilisert glass.
Fyll på med sprit (den skal gå minst 2-3 cm over bærene).
Ha på sukker (jeg brukte brunt sukker).




Skru igjen glasset og sett det i romtemperatur, men ikke i direkte sollys.
Snu glasset hver dag for at sukkeret etterhvert skal løse seg opp.

La stå i minst 6 uker, siles og has på ren, sterilisert flaske.

Noen oppskrifter har opptil totalt 5 måneder 'ventetid'.

...så da er det bare å vente til vi kan teste den første Kir'n ;-)

NB: normalt sender jeg ikke oppskrifter online før de er ferdige og testet, men hvis noen skulle få lyst til å prøve er det jo nå bærene er modne...

Se forøvrig HER for mer opplyninger om solbær og dens medesinske egenskaper.

...og HER hvis du vil lage eddik :-)

Du finner ellers flere oppskrifter under august 2013 på solbær til saft, dessert osv.
oppskrifter på sauser og marinader kommer ;-)





4 kommentarer:

  1. spennende.
    Det blir som en Romtopf?!

    Kir fra Vinmonopolet er uten frukter. Skal man sile fruktene av etter modningstiden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      nå kjenner ikke jeg til romtopf ... Men det blir en solbærlikør som ikke er altfor sterk, de jeg kjøper har rundt 15 % , nå får jeg ikke målt det selv ;-)

      Skal siles før den helles på flasker for lagring ;-)

      Ha en fin dag :-)

      Slett
  2. Her var det mye spennende lesing.
    Jeg lager også en god del forskjellige likører året igjennom men etter hvert har jeg gått over til å slumpe forsiktig med sukkeret for ikke å få dem for søte. Er også så heldig at jeg lager likører med egetprodusert druebrennevin.

    Nå er akkurat siste kiwi delt opp og lagt på glass med litt sukker og brennevin.

    Som hovedregel har jeg frukt/bær først på glass, så litt sukker og deretter brennevin til alt er dekt og lar det stå i mange måneder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres spennende ut !!!
      -ikke glem å legge igjen linker hvis du-dere har en blogg om emnet ;-)

      Takk for kommentar :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)