2. aug. 2013

Hjemmelaget Spekeskinke

Endelig har jeg klart å lage en hel saltet skinke,
etter å ha lykkes med pølser, bacon og alle smågreiene ;-)

- vel nesten skinke, det er en bog, men på over 8 kg.


Første stepp, som regel om høsten, hvis man ikke har kjølerom, er å salte den.
Jeg har fulgt rådene i en flott bok som heter:
røyk og rak, tørk og grav av Helge Hagen.

Salting i saltlake, 260 g salt per liter vann, saltet løser seg opp til laken er mettet, 
dvs at den ikke lenger tar til seg salt.


Skinken fikk ett lag pepper på seg, litt laurbærblad i vannet...



Skinken legges i laken, problemet er å ha stort nok fat ;-)

ca. 5 dager pr kg, i mitt tilfelle 40 dager...

Jeg oppbevarte skinken i ett kjøleskap for å være sikker på at det ikke blir for høy temperatur,
kjekt med ett ekstra da ;-) 


Etter endt 40 dager salting hang jeg den opp på ett kjølig og luftig sted, ca 8-15 grader...



Det skal ikke være for tørt.

Skinken fikk henge den første uken å dryppe av seg over ett fat.



Deretter hadde jeg på nytt lag med malt pepper,
før jeg kledde på den en skinkepose,
 innkjøpt til formålet, men man kan godt sy sammen to kjøkkenhåndkler...

...så er det bare å la den henge videre og vente...

Dette var i begynnelsen av januar (litt sent, men siden det var en bog så håpet jeg på litt hell...

i Begynnelsen av Mai - når gjøken galer- var det på tide å teste :-)

Kjempeflott resultat, litt fet gris, men kjøttet var perfekt saltet, 
ikke for tørt heller, så nå nyter vi litt spekeskinke til aperitif og lunsj både dann og vann....




Det er ikke vanskelig når forholdene er gode, men du må ha et luftig, kjølig rom, fritt for små husdyr ;-)

saltes i 40 dager for 8 kg og mer hvis den er tyngre

henges i minst 4 mnd, normalt til gjøken galer, men det kommer ann på hvor du bor ;-)

Den skal miste nesten halvparten av vekten ifølge boken, jeg tror min mistet 1/3....


Under tørkingen kan det godt komme ett lag med hvit mugg, eller noen flekker, men hver forsiktig med grønn mygg og hvis det lukter vondt.... Skjær godt vekk ødelagte steder og legg på ett lag salt før du tørker videre.



Fete deler er perfekt og utnytte i supper og gryter, 
super snacks når det stekes ifølge tenåringen min...

En skive ble brukt i en aspagessalat, oppskrift på bloggen...


Her med Vill (falsk) Asparges:





Prøv da vel ;-)







7 kommentarer:

  1. Si meg....26 gram pr liter vann....er ikke d lite. eller hva ? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      Vann klarer ikke ta til seg mer salt det er 'mettet' ved 26 gram så det holder, har også sett oppskrifter hvor de bruker mindre, men er selv redd for ikke å ha i nok...

      Slett
    2. Måtte du vanne ut skinka etter at den var ferdig saltet og før du hengte den til tørk?

      Slett
    3. Hei :-)

      Nei skinka må ikke vannes ut etter lakesalting, mulig det bør/kan gjøres etter tørrsalting. Men gni den godt inn med pepper og gjenta dette gjerne når den er tørr.

      mvh Hege

      Slett
  2. Som nevnt over her, så er altså 26 gram salt pr liter ALTfor lite. Gang det med 10...

    SvarSlett
  3. Anonym har rätt! mättad saltlösning är 26% salt i vatten.
    Det blir 260 gram salt och 740 gram vatten= 1000 gram.
    Det har nog bara blivit en nolla för lite :-)
    260gram salt per liter vatten blir ju lite mindre än 26%
    men jag tror att det räcker ändå.Räkna på det den som orkar.
    MVH/ Peter

    SvarSlett
  4. Dere har selvfølgelig helt rett, det er 26/100 og 260/1000 som blir 26 %...
    Feilen er rettet opp, tusen takk for våken lesing og at dere tok dere tid til å kommentere... jeg som trodde jeg var god i matte...

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)