8. aug. 2013

Chocolat Fondant


Glutenfri sjokoladekake,
 som også er sterkt sukkerredusert og alikevel kjempegod!





Sjokoladefondant er en enkel og rask kake og lage,

perfekt nybegynnerkake som imponerer gjestene ;-)

-må innrømme at jeg har hatt litt vanskelig for å få den helt fondant, rett og slett fordi mine bakekunnskaper sier at en kake skal være stekt, mens min datter fikk den til for maaange år siden ;-)

Hemmeligheten er å steke den som oppskriften sier og ikke sjekke med bakepinne, hvis du vil sjekke skal en stor kake være stekt 4 cm fra kanten , men ikke 5 cm ! Små porsjoner kun 2 cm...


Sjokolade - Fondant

200 gram 70 % kokesjokolade 
100 gram smør

4 egg
1 dl malte mandler
1/2 dl agavesirup-honning eller annet søtningsmiddel

 Smelt smøret mens du brekker sjokoladen i små biter i en bolle,
hell over det smeltede smøret og sett på lokk.

Etter 5 minutter rører du til alt er smeltet, rør inn 4 egg
deretter mandler og søtstoff.



Hell i en smurt form (eventuelt dekt med bakepapir)
og stek i forvarmet ovn på 200 varmluft, eventuelt 210 grader uten.
La kaken stå i nøyaktig 10 minutter og slå av ovnen, 
den kan nå stå i ovnen en stund til servering,
 eller ta den ut for å være sikker på at den holder seg helt fondant (flytende).

Jeg anbefaler å servere kaken litt varm og nystekt,
den er god dagen etter men ikke lenger fondant ;-)

Jeg satte den i ovnen 15 minutter før vi begynte å spise...

Kaken er mørk pga av mørk sjokolade og ikke brent ;-)
-det eneste sukkeret bortsett fra agavesirup er den i sjokoladen ca 20 gram.

Serveres som den er, pynt gjerne med melisse-blader - skivede mandler eller hvis du har gjester som må ha sukker, er en søt vaniljesaus velkomment ;-)



Jeg glemte forøvrig å lage sausen og ingen spurte etter den eller sa det ikke var søtt nok Hurra !!!

-må nevne at jeg prøver å få vekk hvitt sukker fra handlelista !


2 kommentarer:

  1. Det vil jeg da gjerne;) Og du har faktisk allerde vært på min "mentale" liste- dvs jeg har lest forholdsvis fast, men har ikke hatt en offisiell liste som andre har kunnet sett!

    Mm.... fondant... DET er det lenge siden jeg har laget det...<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig :-)

      -da er du på min blogliste!

      Fin måte og se nye innlegg på blogger man liker, i tilegg til at leserne ser hvor man blir inspirert ;-)

      Lykke til med fondant det er virkelig enkelt og godt!

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)