20. feb. 2014

Kraft eller Fond helt enkelt

Koking av kraft er superlettvint og superfornuftig ;-)

-masse nyttige vitaminer og mineraler
-mettende
-kan brukes til alt fra saus og supper til å erstatte vann i brød ;-)
-varmer opp kjøkkenet...


Du kan veldig enkelt koke kraft med litt eddik, vann og kraftbein.
Eller du kan gjøre det litt mer komplisert og tilsette grønnsaker,
enda litt mer komplisert og du lager en Fransk Demi, se HER hvordan.

Denne gangen er det ren kraft eller også kalt fond det gjelder.
Leser du litt om Paleo-kosthold,
 har du sikkert dumpet borti artikler som beskriver hvor fantastisk bra det er for kroppen.
HER er en kjempeflott artikkel om å spise kraft.
Kort oppsumert inneholder kraft næringsstoffer fra bein og beinmargen, samt kjøttet.
For å få ut disse næringsstoffene koker vi kraften leeeenge og med eddik i vannet.

KRAFT - FOND

Du trenger:

Stor kjele med lokk eller f.eks. Crockpot-slowcocker
Eddik
Kraftbein - margbein -  bein med kjøtt

Vask  kjøttbein og kjøtt og ha i kjelen.
Ha i  1/2 - 1 dl eddik. pr liter vann.
Fyll opp med vann.
La stå noen timer (over natta), så edikken mykner bena.
Kok opp og la stå på svak varme og trekke.
La stå i 12-72 timer, etterfyll med vann hvis det koker tørt.


Ta ut kjøtt og bein, sil kraften over i en bolle,

eller f.eks. store syltetøyglass for oppbevaring i kjøleskapet,
fettet vil legge seg på toppen og sikre en god oppbevaring.

eller:


Ta av fettet (kan brukes til steking, som fett i brød osv)

Oppbevar kraften i kjøleskap noen dager/uker
eller frys ned i porsjoner: plastposer, glass eller plastbeholdere.






Nå sitter du med masse deilig kjøttrester ;-)
-oppskrifter på bruk av suppekjøttrester finner du HER.

Disse ble her først middag, den dagen jeg begynte å koke kraft,
dvs etter de første 12 timene tok jeg av en porsjon med kjøtt.
Brunet bitene litt i en stekepanne.
Til dette stekte jeg litt gresskar og spinat med  kinesisk sopp.


Dag nummer to tok jeg av enda mer kjøtt som ble til små kjøttboller.
Servert med kinesisk kålsuppe, oppskrift kommer.

Da var kjøttet brukt opp, den 4-bente har kjøttbeinlager ;-)

Kraften har havnet litt i fryseren og jeg har hatt kraft til frokost hele uken,
spedd med supperester, grønnsaksrester og Bortsch, litt om det i neste ukes meny ;-)

Kraft hver dag er et godt mineraltilskudd!

- bra for benbygning, brusk, sener m.m.
-god mage og tarmfunksjon
-inneholdet av kollagen er også bra for huden (antirynker)

Tradisjonskost har skrevet et kjempefint innlegg om kraft og alle dens fordeler,
som dere kan lese HER


Hva venter du på ?
Sett i gang å kok :-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

3 kommentarer:

  1. Jeg holder på, deilig kraft, men tror ikke det blir mye igjen å sette bort, for jeg drikker kopp etter kopp og det er så godt. Jeg finner heller ikke igjen artikkelen om kraft. Jeg skal gi melding hvis jeg kommer over den. Har et stort glass i kjøleskapet usilt. Dermed kan jeg spise opp grønnsakene etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner problemet ;-)

      -fant igjen artikkelen og innlegget er oppdatert, hadde delt det på Facebook for å finne det igjen ;-) Her ble det jeg silte vekk brukt i rester og denne gangen var det kraft uten grønnsaker, godt begge deler.

      Slett
  2. Hei, nå har jeg oppdaget denne matbloggen og ble veldig glad for det. Skal ha gjester i morgen og servere and, og fant bloggen mens jeg søkte etter gode oppskrifter med and. Liker veldig godt det du skriver om kraftkoking og det å lage mat fra bunnen, og bruke opp alle restene.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)