24. juni 2014

Kjøkkenhagen MIN 18 Juni

En rask tur til i hagen,
i Juni vokser det fantastisk bra
 og det er mye som må ordnes for at den skal bli vellykket.

Mulig det er bambusstøttene til tomatene som gjør det,
men på tre -3- dager så virker de som hagen har eksplodert...


Så jeg må bare ta dere med en liten tur til hihi


kvistene jeg trimmet av i Mars fra solbær og rispbuskene har t.o.m. prøvd å gi meg bær :-)
...så vil du ha flere bærbusker er det bare å klippe av noen grener og stikke i jorden, hokus pokus og du har nye busker, mye biligere enn å kjøpe busker ;-)

Imellom jordbær, rips og solbær vokser purre og selleri,
litt bortgjemt men ikke helt glemt...


De jordbærplantene jeg ikke har brent opp ser riktig så bra ut,
men husk å ikke vanne jordbæra når sola skinner,
blant alle plantene i hagen er de utrolig skjøre...



 Persillen min går i blomst, men den er jo på andre året så det er normalt, jeg sal ta være på frø og røttene er veldig gode så de gleder jeg meg til ...









 Squash'n er utrolig til å vokse,
kjempestore flotte blader med sølvmønster :-)
Selve 'frukten' til høyre på bildet og hannblomsten til venstre (de skal friteres ;-)
Jeg plukket de største jeg fant,
men dagen etter var det tre til som faktisk var dobbelt så store som de jeg høstet dagen før :-O

Husl at jo mer du plukker jo fler lager de,
så ingen grunn for å la de forvokse seg :-)


 Paprika :-)






Tomatplantene har fått støtte 
(selvom solsikken vokser så fort den kan)
 bundet fast ...











Tomater på vei,
det tar riktig nok tid fr de blir røde,
men herlig å se at de er på vei...


Noen solsikker var store nok til jobben som tomatstøtter....


Tagetes som beskyttelse...


Nye tomater kommer...


Basilikum spirer kommer innimellom tomatene,
de trives sammen i salaten  så vel som i hagen...


Tomatene må stelles og det ofte,
imellom hvert blad og hoedstengelen kommer det nye skudd
 (gourmand som betyr 'godtemoms' på fransk) 
disse må fjernes for at planten skal ha nok styrke til de kommende tomatene,
du kan se på bildet før og etter et den er fjernet...

Før:

Etter:

Et klatrestativ til bønnene,
mens maisplantene får tid til å ta igjen forspranget :-)


Auberginen blomstrer selvom de er veldig korte enda...


Tagetes som jeg har sådd :-)


Lilla aspargesbønner som er sådd imellom auberginene,
de får jo samme farge så jeg er sikker på at de liker hverandre hihi


Squashplanten med kjempebladene sine som gir skygge og derved bevarer fuktighet i jorda...


Herlige salater som smaker ti ganger bedre enn de du får kjøpt :-)


 Noen reddiker fikk ikke rot men gikk rett opp i blomst,
frøene kan brukes så de får stå ;-)


Litt snålt, men jeg har ett bedd med kuspersille i midten og jeg har sådd aspargesbønner på hver side og disse bare nekter å spire, halvparten kom ut med en gang men de andre har jeg nå sådd om igjen for tredje gang og det er ikke tegn til spirer....
kanskje de ikke liker persille ???



Brkkoli'n som vokser om sommeren gir en stor bukett i midten,
deretter kommer det mange småbuketter som man kan fortsete å høste...


Potetplantene er bare 2 mnd,
men de oppfører seg som om de er ferdige, blomstrer og visner,
hvor vidt de er syke eller har fått for mye gjødsel det hvet jeg ikke men ihvertfall er det nypoteter og høste, ikke så mange men noen er ganske så store...


Potet i full blomst :-)


...og helt uberørt av hagen tester hestene årets ny høyonn :-)



Ha en kjempeflott sommerdag alle sammen :-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)