5. juni 2014

Kjøkkenhagen MIN 15 Mai

Planter er kjøpt inn og kjøkkenhagen er klar for nye innbyggere :-)

Tomat-, paprika-, aubergin-, squash-, gresskar-planter m.m.,
kan man selvfølgelig så selv,
men da i drivhus eller inne med god varme og mye lys.
Siden vi i år var på flyttefot ble det umulig,
flyttelasset var stort nok uten planter og ikke noe drivhus som ventet på det nye stedet.

Kjøpte planter er like flotte,
ofte større da de er dyrket proffesjonelt etter alle kunstens regler,
biologisk eller ikke...

Første ladning ble kjøpt inn på ett hagesenter,
fordelen er at man kan gå rundt og kikke i ro og fred og man har en hel tralle å fylle opp,
skulle hatt to ;-)
 Deretter fyllte jeg opp ledige plasser med planter kjøpt på markedet.



En rad med tomater, paprika og auberginer, med squash og gresskar som bunndekke,
samt plass til en rad til av hver...
...dvs plass og plass, jeg planter litt tett...

I år har jeg prøvd å planlegge godt med tanke på plassering av de forskjellige grønnsakene:
1: Hvilke planter holder skadedyr unna
2: hvilke planter tiltrekker nyttedyr
3: hvilke planter tilfører jorda nitrogen og hvem drar nytte av det
4: Noen planter vokser bedre i sammen
5: Andre planter lider i hverandres selskap
6: Planter som gir skygge eller er bunndekke
7: Planter som trenger sol eller skygge
8: Noen trenger mye vann og andre mindre
...og slik fortsetter det...

Summaaumarum er det helt umulig å få puzzlespillet til å gå opp,
særlig siden det også er viktig å tenke på en rotering av planter og hvem kan vokse året etter på f.eks. plassen til potetene...
I mange tilfeller er det fornuftig å plante sammen grønnsaker som vi også kombinerer på kjøkkenet,
som f.eks. en Ratatouille ;-)

Tomat, paprika og Aubergine liker hverandres selskap, 
men husk at de trenger mye sol og må derfor ikke plantes for tett.
Løk hører også med i en ratatouille og den er velkommen :-)
Courgette går også bra,
likeledes urter...

Jeg har derfor på ene siden 2 rader med tomatplanter, med løk imellom som holder skadedyr unna.
Løk vokser ikke i høyden så de gir ikke skygge, selv så nyter de godt av vanninga av tomatene.
Imellom tomatene plantet jeg solsikker,
disse vil gi støtte til tomatene og tiltrekke insekter som hjelper til med befruktning.
Videre Tagetes blomster, her er det både lukten og røttene som tomatene (og andre planter) har nytte av.
Tagetes i første rad og basilikum i andre raden, basilikum og tomater hører sammen både i hagen og på asjetten.

I midten to rader med Paprika, to sorter de runde og de litt avlange,
visstnok er de siste lettere å få modne,
så får vi se.
Squash og gresskar vil gi skygge på bakken og sammen med halm'n om kommer senere holde jorda fuktig.
På andre siden ble det to rader med aubergine, runde, lange og hvite.
Imellom sådde jeg lilla aspargesbønner og senere tagetes.







Når det skal plantes ferdigkjøpte planter må de først settes i vann så de er gjennomvåte.

bøtter og kar fylles med vann og planter, forsiktig med å få vann på blader hvis det er sterk sol, det er egenlig best å plante når sola ikke er på det sterkeste,





For planting av tomater, graver du ett hull som er videre og dypere enn jordklumpen,

ha i en neve med brennesle eller gjødsel/komost, sett planten i hullet, fyll med vann og deretter fyller du etter med jord. Hvis du vil unngå å sprøyte mot enkelte sykdommer kan du også legge ned en kobbertråd, se fjorårets hagebloggpost.
ca 50 cm mellom plantene og 80 cm imellom radene.
(ble bare 50 imellom hos meg)






Løkplanter satte jeg i vann for å kunne dele dem, deretter klipper jeg av halvparten av røttene, stikker hull i jorden og setter planten nedi før jeg presser jorda rundt. Ca 15 cm i mellom plantene.



Paprikaplanter får lik behandling som tomater, likeledes auberginer.


Squash og Gresskar er veldig like planter,
forskjellen er at gresskar kryper mer utover og trenger mer plass,
helst en 1 meter i mellom i alle retninger.
De kan godt plantes i f.eks. komposthaugen,
men min er inne hos hestene og ikke har jeg mye plass,
dessuten er det en plante som liker selskap :-)
Både squash og gresskar er lave planter som trenger sol, men ved foten av paprika og auberginplantene skulle det gå veldig bra og forhåpentligvis, vil det bevare fuktighet i bakken med sine enorme blader uten å provokere muggsykdommer.



Dyra nyter tørrværet :-)


Slik ser hagen ut etter at plantingen har begynt,
så får dere snart se hvordan det blir :-)

Tidligere blogposter av Kjøkkenhagen Min
Del 1 
Del 2 
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)