5. juni 2014

Kjøkkenhagen MIN 25 Mai

To uker med fuktig vær og ganske varmt vær har gjordt mye godt for hagen og gitt lite vanningsarbeid,
luking, lufting og hypping er godt igang.

Jeg sniker så andre frø og planter innimellom etter som jeg tror det er plass.





 Mens ungdommen later seg i sola ;-)
-må andre jobbe, luke, plante, hakke...
...men jeg elsker det ;-)


Det er forøvrig veldig populært å ta bilder også hihi


De første reddikene er modne,
som nevnt er det lurt å så reddiker og gulrøtter sammen,
når man da høster reddikene tynner man automatisk gulrøttene.


Skal du hyppe grønnsaker betyr det å løfte jorda rundt stilken-basen på planten,
dette gjøres best med en flat hakke, eller med rake,
plant tennene godt ned i randen mellom plantene og grav opp jord så den dekker planten,
bygg opp en liten jordhau rundt basen...
... dette gjør at røttene utvikler, og planten får tatt til seg mer næring.

Tomater, bønner og poteter skal hyppes m.fler.


Når jorda skal luftes,
bruker du rake, du skal da ikke bøye ryggen men holde den nesten rett og bare 'kile' jorda med tennene...
Poenget er å ødelegge jordskorpa så fuktighet lettvint trenger ned og planten for luft.
F.eks. leirejord kan danne ganske harde sorper,
den er jo kjent for å holde på fuktighet...
Ved sandholdig jord blir det også fort skorpe som hndrer vannet i renne ned i jorda til tross for at den tørker fort.


Når du høster eller bare tynner reddiker så husk at bladene er spiselige,
dumt å kaste det som kan spises, 
særlig når du har svettet for å få det til å vokse ;-)
Brukes som spinat i salat, stuing, suppe osv.



Tidligere blogposter av Kjøkkenhagen Min
Del 1 
Del 2
Del 3
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)